دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: نان‌های سفید و شور که هنوز در کشور به‌وفور تولید شده و به مردم عرضه می‌شود سلامت عمومی را تهدید می‌کند.

نان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت امنیت غذا و تغذیه دستور داد، کیفیت نان در کشور افزایش یابد. در این جلسه محمد حسن طریقت منفرد اظهار داشته است: آرزویم این است که بتوانم در مدت وزارتم کیفیت نان را افزایش دهم چون معتقدم این کار شدنی است و من برای افزایش کیفیت نان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.

وزیر بهداشت، بر اهمیت غنی‌سازی‌ نان مصرفی مردم تأکید کرده و اظهار داشته است: اگر ما بتوانیم گندم و جوی سبوس دار از غلات سالم را به‌دست مردم برسانیم کار مهمی در جهت سالم‌سازی‌ نان انجام داده‌ایم و باید روشی را در پیش بگیریم تا نان سالم و مغذی به‌دست مردم برسد.

در این‌باره دکتر حامد پورآرام، کارشناس ارشد دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همشهری گفت: از آنجا که میانگین روزانه مصرف نان در کشور 320گرم است و غذای اصلی گرو‌ه‌ها و طبقات مختلف مردم را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل توجه به بهبود کیفیت نان و تلاش در این جهت همواره مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و هست.

او افزود: از سوی دیگر، از آنجا که نان مقدار زیادی از پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن انسان را تأمین می‌کند، به همین دلیل باید غنی شود. دکتر پورآرام خاطرنشان کرد: در این راستا و براساس بررسی‌های مختلفی که در کشور انجام‌شده و موجود است، مشخص شد که کمبود ریزمغذی وجود دارد و این ریزمغذی‌ها باید به آرد اضافه شود تا به این ترتیب، کمبود برخی از ریزمغذی‌ها در جامعه جبران شود.

او در ادامه به بحث کیفیت نان اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه براساس گزارش‌هایی که به ما می‌رسد، هنوز مصرف جوش شیرین در تولید نان به‌صورت غیرمجاز همچنان ادامه دارد که باید حتما حذف شود یا با کنترل‌هایی که انجام می‌شود استفاده از جوش شیرین در تولید به حداقل برسد.

دکتر پورآرام تصریح کرد: البته همکاران ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان براساس گزارش‌هایی که به دستشان می‌رسد براساس قانون، با متخلفان برخورد می‌کنند. این کارشناس ارشد افزود: بحث سبوس در نان نیز از دیگر مشکلاتی است که کیفیت نان را کاهش می‌دهد به‌طوری که هر روز مشاهده می‌کنیم که نان‌ها سفید و سفید‌تر می‌شوند که این مسئله سلامت مردم را تهدید می‌کند به همین دلیل، ازآنجا که امور مربوط به گندم، آرد و نان به‌عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است بنابراین، تصور ما براین است که با هماهنگی و تعامل بیشتر بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و این وزارتخانه، می‌توان قدم‌های مؤثرتری برای ارتقای کیفیت نان در کشور حتی در زمان کوتاه‌مدت برداشت.

دکتر پورآرام به نمک موجود در نان اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره تلاش کردیم و می‌کنیم که میزان نمک موجود در نان را کاهش دهیم. او افزود: به‌دلیل آنکه کیفیت پروتئین گندم مناسب تولید نان نیست برای آنکه این مسئله را به‌گونه‌ای برطرف کنند در برخی نانوایی‌های کشور بیش از اندازه از نمک استفاده می‌کنند که این امر نیز سلامت مردم را تهدید می‌کند و برای سلامت مردم مضر است.

دکتر پورآرام به برخی دیگر از عواملی که سبب کاهش بهبود کیفیت نان در کشور می‌شود، اشاره کرد و افزود: سایر آفات و آلودگی‌هایی که ممکن است گندم داشته باشد به نوعی در کاهش کیفیت نان مؤثر است که برای برطرف‌کردن همه این موارد برنامه‌های لازم پیش‌بینی شده و در حال اجراست. کارشناس ارشد بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: آرد ماده اساسی و مناسب در بحث غنی‌سازی‌ برای بهبود وضعیت نان است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم پس از آنکه کمبود ریز مغذی‌ها در جامعه شناخته شد، آن ریز مغذی‌ها را در آرد نان اضافه کرده و به این ترتیب، هم به بهبود کیفیت نان اضافه کنیم و هم به تأمین سلامت مردم کمک کنیم.

دکتر پور‌آرام خاطرنشان کرد: در بحث غنی‌سازی‌ نان، هم‌اکنون، آهن و اسید فولیک به آرد نان اضافه می‌شود و پس از بررسی‌های دیگر درباره کمبود سایر ریزمغذی‌ها، این موارد نیز به نان اضافه می‌شود و بر همین اساس قرار است که عنصر روی نیز به‌عنوان یک‌ریزمغذی دیگر که کمبود آن در کشور محسوس است، به آرد نان اضافه شود.

کد خبر 211684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز