همشهری‌آنلاین: برنامه‌های نخستین هفته روابط عمومی با حضور رئیس و دبیر ستاد برگزاری برنامه‌های این هفته و روسای کمیته‌های علمی آن تشریح شد.

روابط عمومی

نشست خبری هفته روابط‌عمومی 1392 با حضور سید غلامرضا کاظمی دینان، رئیس ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی، امیر عباس تقی‌پور، دبیر ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی، دکتر محمد سلطانی‌فر، رئیس کمیته علمی هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و دکتر داود زارعیان، رئیس کمیته علمی دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

سید غلامرضا کاظمی دینان در این نشست با بیان اینکه برای اولین بار رخداد حرفه‌ای هفته روابط‌عمومی از تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه (روز ارتباطات و روابط‌عمومی) تا دوم خرداد برگزار خواهد شد، گفت: طی این هفته ضمن رونمایی از سردیس پروفسور معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران؛ هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع روابط‌عمومی هوشمند؛ سازمان هوشمند و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با موضوع روابط‌عمومی، صنعت و توسعه بازار در روزهای 28 و 29 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی در خصوص چرایی برگزاری هفته روابط‌عمومی اظهار داشت: اعتقاد راسخ داریم که روابط‌عمومی و رسانه دو بال پرنده خوشبختی و سعادت یک ملت هستند که می‌توانند با هماهنگی، همدلی و مسؤولیت‌شناسی، ملت و کشور را در مسیر توسعه پایدار و ماندگار قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه رسانه و روابط‌عمومی هیچ‌گاه از همدیگر بی‌نیاز نیستند، ادامه داد: سازمانی که روابط‌عمومی خوب و مؤثری نداشته باشد، نهایتاً کیش و مات خواهد شد و تنها با بودن یک روابط‌عمومی مؤثر و حرفه‌ای، مدیران سازمان‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد که سازمانی موفق و پیشرو داشته باشند.

رئیس ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی گفت: حدود هفت سالی از نامگذاری یک روز با عنوان روز ارتباطات و روابط‌عمومی می‌گذرد و اینک بعد از گذشت هفت سال به نظر می‌رسد که زمان تغییر و تحولی اساسی در این زمینه فراهم شده است و به همین دلیل با همفکری و مشارکت چند جانبه‌ای که بین مسؤولان و دست‌اندرکاران این حرفه صورت گرفت، تصمیم بر آن شد که پیشنهاد برگزاری هفته‌ای به نام روابط‌عمومی مطرح شود و با ایجاد یک وفاق و همدلی بین اعضای این خانواده بزرگ، این درخواست صنفی، حرفه‌ای و ضروری را با امضای طوماری به شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام نماییم تا انشاءلله مقدمات نامگذاری رسمی این هفته در سال‌های آتی فراهم آید.

کاظمی دینان در تشریح سایر برنامه‌های این هفته خاطرنشان کرد: ما در این هفته همچنین برنامه سرکشی و دیدار با خانواده درگذشتگان و پیشکسوتان روابط‌عمومی را خواهیم داشت. در همین حال مراسم ویژه رونمایی از پنج جلد کتاب در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی را برگزار خواهیم کرد.

وی تجلیل از اساتید و پیشکسوتان روابط‌عمومی و رسانه را از دیگر برنامه‌های هفته روابط‌عمومی 1392 عنوان کرد.

کاظمی دینان به تشکل‌ها و فعالان روابط‌عمومی مستقر در استان‌ها و شهرستان‌ها هم توصیه کرد در این هفته به دیدار پیشکسوتان و درگذشتکان حوزه روابط‌عمومی و رسانه بروند و این سنت نیکو را در سراسر کشور جاری و ساری نمایند.

  • فرصتی برای پرداختن به مسائل و مشکلات حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها

امیر عباس تقی‌پور، دبیر ستاد اجرایی هفته روابط‌عمومی نیز در این نشست گفت: اعتقاد داریم برگزاری هفته روابط‌عمومی برای اولین بار در تاریخ کشور جمهوری اسلامی ایران، فرصت مناسب و زمینه ارزشمندی را در خصوص بیان جایگاه و خدمات ارزنده واحدهای روابط‌عمومی در سراسر کشور و نشان دادن گوشه‌ای از تلاش‌های بی‌دریغ این خدمتگذاران سختکوش و کم ادعا فراهم خواهد کرد تا در سایه آن بتوانیم خدمات بیشتر و ماندگارتری را به مردم با ایمان این سرزمین ارائه کنیم.

وی در خصوص ضرورت و اهمیت نامگذاری این هفته اظهار داشت: روابط‌عمومی به عنوان پلی ارتباطی بین مردم و مسؤولان، مسؤولیت‌های بی‌شماری دارد که به همین جهت در طول سال درگیر برنامه‌ها و مراسم بی‌وقفه‌ای است و معمولاً فرصتی برای بیان مسائل، مشکلات و تنگناهای حرفه‌ای خود پیدا نمی‌کند. به همین دلیل ضرورت دارد تا با اختصاص هفته‌ای با نام روابط‌عمومی، به‌طور اختصاصی و متمرکز به مسائل و مشکلات این حرفه پرداخته شود تا فضایی مناسب به وجودآید و دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند با بهره‌گیری از این فضا با فراغ بال و پشتیبانی بیشتر از سوی مردم و مسؤولان، به وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود بپردازند.

دبیر ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی با اشاره به رونمایی پنج جلد کتاب در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی از سوی انتشارات سیمای شرق گفت: ما در طول بیش از 63 سال که از عمر روابط‌عمومی نوین در ایران می‌گذرد و تا چند سال پیش تنها 60 عنوان کتاب در این حوزه داشته‌ایم که این عناوین در سال‌های اخیر به 110 جلد رسیده است و رونمایی پنج جلد کتاب آن هم در یک مقطع می‌تواند نشانگر رشد و پویایی در انتشار کتاب‌های این حرفه باشد و جای امیدواری دارد که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

  • روابط‌عمومی هوشمند می‌تواند فضای کسب‌وکار را در جهان امروز توسعه بخشد

در ادامه این نشست دکتر محمد سلطانی‌فر، رئیس کمیته علمی هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک گفت: برگزاری هفت دوره همایش روابط‌عمومی الکترونیک حکایت از نیاز روابط‌عمومی به فناوری‌های نوین و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های جهان امروز دارد و امروز در آستانه برگزاری هشتمین همایش با افتخار و خرسندی اعلام می‌کنیم که دوستان و همکاران ما در این حوزه با شکستن پوسته سنتی روابط‌عمومی، توانسته‌اند از فناوری‌ها و امکانات جدید در این زمینه برای ارتقای روابط‌عمومی به خوبی استفاده کنند و این همایش نیز توانسته است با پویایی و تلاش، زمینه را برای گسترش و بهره‌گیری از پتانسیل‌های جدید و نو فراهم آورد.

این استاد حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی اعلام کرد: ما در برگزاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک اهدافی را دنبال کرده‌ایم که اهم آن عبارتند از:

- شکستن فضای سنتی و هدایت فعالیت‌های روابط‌عمومی به سوی فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای

- پایه‌گذاری و ترویج سنت حسنه تقدیر از پیشگامان و پیشکسوتان صاحب‌نام این حوزه با معرفی و تجلیل از بیش از هفت چهره شاخص و پیشگام در زمینه روابط‌عمومی و ارتباطات

- ایجاد زمینه برای بهره‌گیری علمی و عملی روابط‌عمومی از فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های نو مانند وب1، وب 2 و دیگر زمینه‌های فراهم آمده در دنیای الکترونیک

- ایجاد ارتباط و وفاق بین تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی این حوزه مانند انجمن روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و دیگر تشکل ها و پرهیز دادن از نگاه جزیره‌ای به فعالیت‌های این حوزه با دعوت و بهره‌گیری از همکاری همه تلاشگران و فعالان این حرفه برای فعالیت‌های مشترک و همسو

- ایجاد نگاه خلاق و نو به فعالیت‌های روابط‌عمومی و پرهیز از به‌کارگیری روش‌های سنتی ناکارآمد و تأکید بر لزوم ورود به جهان جدید رسانه‌ای شده و دادن نقش عملی به روابط‌عمومی در فعالیت‌های اجتماعی.

سلطانی‌فر با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی پویا و سازنده در این زمینه افزود: ما به دلیل اعتقاد به کارآمدی روابط‌عمومی الکترونیک، در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بر موضوعات جدیدی تأکید کرده‌ایم از جمله اینکه روابط‌عمومی باید در حوزه بهره‌گیری از تکنیک و گرایش به تغییر و تحول هوشمندانه و خلاق عمل کند و به همین دلیل موضوع این همایش در سال جاری «روابط‌عمومی هوشمند؛ سازمان هوشمند» انتخاب شده است.

وی ادامه داد: ساختار روابط‌عمومی در جامعه نوین امروزی ساختاری درهم تنیده، پیچیده و فنی است که باید دست‌اندرکاران این حوزه با ضرورت‌ها و خصوصیات آن آشنایی کامل داشته باشند تا در عرصه عمل بتوانند مؤثر واقع شوند. روابط‌عمومی هوشمند می‌تواند فضای کسب‌وکار را در جهان امروز توسعه بخشد و باعث توسه و پیشرفت جامع باشد. بی‌تردید ‌پیش‌نیاز چنین وضعیتی کارمندان و کارشناسان هوشمندی هستند که بتوانند از فضای الکترونیک و دیجیتال به نفع فعالیت‌های روابط‌عمومی استفاده کنند.

در ادامه این نشست دکتر داود زارعیان، رئیس کمیته علمی کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت گفت: در دنیای صنعتی امروز روابط‌عمومی را به تعداد شرکت‌ها دسته‌بندی نمی‌کنند بلکه دسته‌بندی دنیای صنعتی از روابط‌عمومی به این شرح است: روابط‌عمومی و صنعت، روابط‌عمومی و مؤسسات رفاهی، روابط‌عمومی و مؤسسات آموزشی، روابط‌عمومی و بانک‌ها و مؤسسات مالی، روابط‌عمومی سیاسی و روابط‌عمومی و سازمان‌های نظامی.

وی تأکید کرد: این تقسیم‌بندی نشانگر نگاه تخصصی جهان صنعتی به روابط‌عمومی است و متأسفانه ما در ایران چنین نگاهی به روابط‌عمومی نداشته‌ایم و بر همین اساس روابط‌عمومی و صنعت نیز ارتباط صحیح و مؤثری که موجب پیشرفت هر دو حرفه شده باشد، نداشته‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم روابط‌عمومی موفقی در زمینه صنعت داشته باشیم، روابط‌عمومی در صنعت باید در چهار زمینه فعال باشد که عبارتند از: حوزه ارتباطات داخلی، حوزه ارتباطات بیرونی، حوزه ارتباط با سهامداران و دولت و حوزه برند.

  • تأسیس باشگاه مدیریت ارتباطات

در ادامه، غلامرضا کاظمی دینان از تأسیس باشگاه مدیریت ارتباطات برای اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، مدیران و فعالان حوزه‌های روابط‌عمومی، رسانه، تبلیغات، بازاریابی و جامعه اطلاعاتی خبر داد.

وی افزود: باشگاه مدیریت ارتباطات کانونی برای گردهم آمدن فعالان این پنج حوزه است. با وجود بیش از 130 هزار نفر شاعل تنها در حوزه روابط‌عمومی، ما نیاز به کانون و مرکزی داریم تا بتوانیم دور هم جمع شویم و خواسته‌های صنفی و حرفه‌ای خود را دنبال کنیم.

وی در باره خدمات ارائه شده توسط این باشگاه نیز گفت: باشگاه مدیریت ارتباطات در نظر دارد تا ضمن انجام فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی، با پیگیری و طرح خواسته‌های صنفی اعضا، خدماتی مانند اعطای وام قرض‌الحسنه با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ارتباطات، ‌راه‌اندازی تورهای سیاحتی و تفریحی، ایجاد بانک اطلاعات و کتابخانه تخصصی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، اعزام کارشناسان به کنفرانس‌های حرفه‌ای خارج از کشور و دیگر امور مشابه را پیگیری و به مرحله اجرا در آورد.

  • معرفی کتاب‌های جدید

در ادامه، داود زارعیان توضیحاتی در خصوص کتاب‌های در دست انتشار در هفته روابط‌عمومی ارائه داد. این کتاب‌ها عبارتند از:

- بازاندیشی تمدن: ارتباطات و ترور در دهکده جهانی- نوشته دکتر مجید تهرانیان- ترجمه

- مهارت‌های ارتباطی مؤثر و بازاریابی رایانامه‌ای، نوشته Sean McPheat، ترجمه دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر شهناز هاشمی و ناصر اسدی

- سیر تکامل ژورنالیسم، نوشته علی‌اکبر عبدالرشیدی با مقدمه پروفسور یحیی کمالی‌پور

- پرتال ایرانی (جلد سوم تکنولوژی‌های کاربردی روابط‌عمومی الکترونیک)، تألیف دکتر حمید ضیایی‌پرور

- مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان، نوشته محمدصادق افراسیابی

  • رونمایی از دو پوستر

در این نشست همچنین از پوستر‌های هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت با حضور نمایندگان رسانه‌ها رونمایی شد.

کد خبر 211559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز