گروه بین‌الملل: پس از ماه‌ها بی‌ثباتی سیاسی در میان مشکلات اقتصادی و اعتراض‌های مردم در ایتالیا، مراسم تحلیف دولت جدید هم در آرامش برگزار نشد و صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و دفتر نخست‌وزیر، خبر سوگند یاد کردن کابینه را زیرسایه خود قرار داد.

حوادث ایتالیا

دو‌ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و بن‌بست سیاسی در ایتالیا روز گذشته انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا به همراه اعضای کابینه جدید این کشور در حال ادای سوگند در کاخ ریاست‌جمهوری بودند که تیراندازی در نزدیکی این محل باعث زخمی شدن دو مأمور پلیس شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این تیراندازی که به فاصله یک کیلومتری از محل ادای سوگند و در نزدیکی دفتر نخست‌وزیر صورت گرفت یک مأمور پلیس از ناحیه گردن به‌شدت مجروح شد که حالش وخیم است.

یک پلیس دیگر هم از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. ایتالیا که با مشکلات اقتصادی و اعتراض به طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت دست و پنجه نرم‌ می‌کند در ماه‌های گذشته روزهای ناآرامی را همراه با بن‌بست سیاسی پشت سر گذاشته است. به همین‌خاطر بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که تیراندازی این مرد همزمان با سوگند یاد کردن کابینه جدید حرکتی اعتراضی بوده که با وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم و رکوردشکنی بیکاری در این کشور صورت گرفته است.

با وجود این مقام‌های پلیس ایتالیا اعلام کرده‌اند هنوز مشخص نیست که ارتباطی میان این تیراندازی و سوگند یادکردن کابینه جدید ایتالیا وجود داشته باشد. شاهدان حاضر در محل گفته‌اند که عامل این حمله پس از این تیراندازی رو به نیروهای امنیتی دفتر نخست‌وزیر فریاد زده است:به من شلیک کنید.

در همین فاصله نیروهای پلیس این مرد تقریباً جوان را دستگیر کردند. تیراندازی در نزدیکی دفتر نخست‌وزیر و فاصله کم با محل سوگند یاد کردن اعضای کابینه در حالی رخ داد که گروهی از مردم در این محل منتظر رسیدن نخست‌وزیر جدید و اعضای دولت او برای تحویل گرفتن رسمی قدرت از ماریو مونتی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا بودند.

انریکو لتا که ۴۶ سال دارد به‌عنوان معاون حزب چپ دمکرات پس از گذشت دو‌ماه از انتخابات پارلمانی ایتالیا سرانجام توانست با جناح محافظه‌کار سیلویو برلوسکنی و جناح میانه به رهبری ماریو مونتی برای تشکیل دولت به توافق برسد تا دولت جدید این کشور تشکیل شود. دولت جدید ایتالیا که با ائتلافی مشهور به «ائتلاف بزرگ» تشکیل شده از سه حزب دمکرات (از جناح چپ)، حزب مردم آزادی به رهبری سیلویو برلوسکنی (از جناح راست) و حزب مرکز به رهبری ماریو مونتی، نخست‌وزیر سابق تشکیل شده است. سیلویو برلوسکنی و ماریو مونتی اما هیچ‌کدام در کابینه جدید حضور ندارند.

درحالی‌که اعتراض‌ها به طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت ایتالیا شدت گرفته است انریکو لتا اعلام کرده که به‌عنوان نخست‌وزیر سعی خواهد کرد تا نگرش اروپایی‌ها در مورد کاربرد سیاست‌های ریاضتی را تغییر دهد. نخست‌وزیر جدید ایتالیا با اطلاع از خشم مردم این کشور، تأکید کرده است که سیاست‌های دولت‌های اروپایی بیش از حد روی برنامه‌های ریاضت اقتصادی تمرکز دارد اما دنبال کردن چنین سیاستی برای حل و فصل مشکلات کافی نخواهد بود.

آنجلینو آلفانو، دبیرکل حزب مردم آزادی و از دوستان نزدیک برلوسکنی در سمت معاون انریکو لتا و وزیر کشور دولت جدید فعالیت می‌کند. فابریتسیو ساکومانی، رئیس بانک مرکزی ایتالیا در دولت جدید، وزیر اقتصاد خواهد بود تا شاید بتواند اوضاع سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو را تغییر دهد. حضور زنان در کابینه جدید پررنگ‌تر از گذشته شده و در مهم‌ترین مورد اما بونینو، از مقام‌های سابق اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه را بر عهده گرفته است. مانند دیگر کشورهای حوزه یورو مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌ها از طرح‌های ریاضت اقتصادی مهم‌ترین چالش دولت جدید ایتالیا خواهد بود. به‌تازگی مؤسسه ملی آمار ایتالیا اعلام کرد که شاخص بیکاری جوانان در ایتالیا به رکورد جدیدی رسیده که در 35 سال اخیر بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.

کد خبر 211527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز