اعضای شورای امنیت سازمان ملل شنبه در نیویوریک و پس از گذشت یک ماه از جنگ گسترده اسراییل علیه لبنان، به اتفاق آرا قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬در مورد "لزوم توقف اعمال خصمانه و جنگی در این کشور" را تصویب کردند.

رژیم اشغالگر قدس امروز با نقض این قطعنامه، حمله هوایی و زمینی خود را به قلمرو لبنان تشدید و اعلام کرد که نیروهای این رژیم تا رودخانه "لیتانی" در ‪ ۲۰‬کیلومتری مرز در خاک این کشور نفوذ خواهند کرد.

هواپیماهای اسراییلی نیز بدون اعتنا به قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬با نقض حریم هوایی لبنان چند منطقه را در این کشور بمباران و ‪ ۲۴‬نفر را شهید و دهها نفر را زخمی کردند.

در مقدمه این قطعنامه که روزنامه‌های لبنان متن کامل آن را منتشر کردند، بااشاره به قطعنامه‌های پیشین درباره این کشور از ادامه جنگ و تشدید آن بویژه طی یک ماه گذشته ابراز نگرانی و بر ضرورت پایان دادن به "خشونت" تاکید شده است.

در این مقدمه از تلاش‌های "فواد سنیوره" نخست وزیر لبنان بویژه از طرح هفت ماده‌ای وی برای گسترش حاکمیت دولت بر جنوب استقبال و خاطرنشان شده است که نباید سلاحی بدون اجازه و موافقت این دولت در خاک لبنان وجود داشته باشد.

این مقدمه با تاکید بر ضرورت پایان دادن به خشونت یادآور شده است که همه باید برای حل و فصل فوری بحران از جمله آزادی غیر مشروط دو نظامی اسیر اسراییلی که نزد حزب‌الله هستند، تلاش کنند.

در مقدمه قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬آمده است: با توجه به حساسیت مساله زندانیان از همه تلاش‌ها با هدف حل و فصل مساله زندانیان لبنانی دربند اسراییل حمایت و از تصمیم نخست وزیر لبنان برای اعزام ‪ ۱۵‬هزار نظامی به جنوب استقبال می‌شود.

پس از مقدمه، ‪ ۱۸‬بند این قطعنامه به شرح زیر به تصویب اعضا رسید:
‪ -۱‬با توجه به اینکه بحران لبنان تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است از حزب‌الله و اسراییل خواسته شده تا اعمال خشونت آمیز و خصمانه علیه یکدیگر را متوقف کنند.

‪ - ۲‬پس از توقف کامل اعمال خصمانه از اسراییل خواسته شده تا همه نیروهای خود را از جنوب لبنان خارج و به پشت "خط آبی" سازمان ملل منتقل کند، از دولت لبنان نیز خواسته شد تا نیروهای ارتش این کشور را با هماهنگی نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل "یونیفل" همزمان با عقب نشینی اسراییل به جای نیروهای اسراییلی مستقر کند.

‪ - ۳‬با تاکید بر اهمیت گسترش حاکمیت دولت لبنان بر همه خاک این کشور، دولت لبنان باید بااجرای قطعنامه‌های ‪ ۱۵۵۹(‬ناظر به خلع سلاح شبه نظامیان) و ‪ ) ۱۶۸۰‬ناظر به رسمیت شناختن حق حاکمیت لبنان به وسیله سوریه و ترسیم مرزها میان دو کشور) و بندهای مربوط به "پیمان طایف" سیطره خود را بر خاک لبنان کامل کند و سلاح و قدرت نظامی غیر از سلاح و قدرت دولت لبنان وجود نداشته باشد.

‪ - ۴‬احترام به "خط آبی" ( که سازمان ملل سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی میان لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد) ضروری است.

‪ - ۵‬پشتیبانی از همه قطعنامه‌های تصویب شده پیشین در شورای امنیت در ارتباط با حاکمیت و استقلال دولت لبنان در چارچوب مرزهای بین‌المللی و مطابق پیمان آتش بس سال ‪ ۱۹۴۹‬میان این کشور و اسراییل ضروری است.

‪ - ۶‬از جامعه جهانی خواسته شده است تا دولت لبنان را برای بازسازی این کشور کمک و یاری کند.

‪ - ۷‬از همه طرف‌ها خواسته شده است تا مانع رسیدن کمک به آوارگان نشوند و در راه عبور کمک‌ها از گذرگاه‌های امن و بازگشت آوارگان کارشکنی نکنند.

‪ - ۸‬از اسراییل و لبنان خواسته شده از برقراری آتش بس دایم و ایجاد راه حل دراز مدت براساس مبادی و اصول زیر اقدام کنند:
الف احترام کامل به "خط آبی" سازمان ملل در جنوب لبنان.

ب - اجرای تدابیر امنیتی برای جلوگیری از اعمال خصمانه و ایجاد منطقه خالی از سلاح میان خط آبی و رود لیتانی (‪ ۲۰‬کیلومتری عمق لبنان) و نیز تنها سلاح موجود در این منطقه باید سلاح ارتش لبنان و نیروهای یونیفل باشد.

ج - اجرای کامل قطعنامه‌های ‪ ۱۵۵۹‬و ‪ ۱۶۸۰‬و خلع سلاح نیروهای شبه نظامی.

د - اسراییل باید نقشه‌های باقی مانده نزد این رژیم از مناطق مین‌گذاری شده در خاک لبنان را در اختیار دولت لبنان قرار دهد.

‪ -۹‬دبیرکل سازمان ملل از لبنان و اسراییل برای حل درازمدت بحران بر اساس بند هشتم منشور شورای امنیت حمایت کند.

‪ -۱۰‬از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا با همکاری طرف‌های بین‌المللی و طرف‌های ذی ربط در مورد بندهای قطعنامه‌های ‪ ۱۵۵۹‬و ‪ ۱۶۸۰‬و خلع سلاح و ترسیم مرزهای بین‌المللی لبنان و مناطق مورد اختلاف از جمله کشتزارهای شبعا اقدام و پیشنهادهای خود را ظرف ‪ ۳۰‬روز به شورای امنیت ارایه کند.

‪ - ۱۱‬تصمیم گرفته شد تا نیروهای یونیفل تجهیز شوند و شمار آنان به ‪۱۵‬ هزارنفر افزایش یابد.

‪ - ۱۲‬در حمایت از خواست دولت لبنان برای گسترش حاکمیتش، نیروهای بین- المللی برای کمک به این دولت در مناطق مختلف مستقر شده و اجازه دارند که اقدامات لازم را در منطقه استقرار یافته، اتخاذ کنند تا منطقه عملیاتی آنان به منطقه‌ای برای بروز اعمال خصمانه تبدیل نشود.

‪ - ۱۳‬از دبیر کل سازمان ملل خواسته شد تا تدابیری را برای تضمین قدرت یونیفل با هدف انجام ماموریت‌های مشخص شده در این قطعنامه اتخاذ کند و دولت‌های شرکت‌کننده باید از هر نوع کمک دریغ نکنند.

‪ - ۱۴‬از دولت لبنان خواسته شده است تا از ورود سلاح به داخل مرزهای خود جلوگیری کند و از نیروهای یونیفل خواسته شده است تا دولت لبنان را در این زمینه یاری دهد.

‪ -۱۵‬از همه کشورها خواسته شده است تا گام‌های ضروری برای جلوگیری از فروش سلاح به شهروندان، موسسات، نهادها و گروه‌های لبنانی و آموزش نظامی این گروه‌ها، بردارند مگر آنچه که دولت لبنان و یونیفل اجازه داده باشد.

‪ - ۱۶‬مدت ماموریت یونیفل تا ‪ ۳۱‬اوت سال ‪ ۲۰۰۷‬میلادی تمدید می‌شود.

‪ - ۱۷‬از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا ظرف یک هفته گزارشی به شورای امنیت درباره اجرای این قطعنامه ارایه دهد.

‪ - ۱۸‬بر ضرورت اهمیت تحقق صلح همه‌جانبه در خاورمیانه مبتنی بر قطعنامه‌های ‪ ۲۴۲‬و ‪ ۳۳۸‬شورای امنیت ( ناظر به خروج اسراییل از سرزمین‌های اشغال شده اعراب) تاکید شد.

کد خبر 2115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز