همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات ( 13 اردیبهشت‌) پیام داد.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
هر ساله در روز جهانی آزادی مطبوعات ما تعهد خود را به حق ‌آزادی عقیده و بیان که در ماده‌ی 19 اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر لحاظ شده، تجدید می‌نماییم.

در زمان ما، مردم بیشتری به ابزار رسیدن به مخاطبان زیادتر دست می‌یابند، اما غالبا آنان با تلاش‌های بازدارنده،‌ محدود و یا مسدود کننده جریان آزاد اطلاعات و عقیده‌ها رو به رو می‌شوند،‌ در صورت رو به رو شدن با چنین تهدیدهایی، این وظیفه سازمان ملل متحد است که مدافع راسخ آزادی مطبوعات، همچنین زنان و مردانی باشد که استعداد و ایثارشان به آزادی مطبوعات حیات می‌بخشد.

به گونه‌ای هشدار دهنده، در راه رفع گرفتاری دیگران، روزنامه‌نگاران خود مورد هدف قرار می‌گیرند، طی سال گذشته، بیش از 150 دست‌اندرکار حرفه‌ی رسانه‌ها جان خود راه در راه انجام وظیفه از دست دادند.

سایر اعضای مطبوعات نیز مصدوم یا دستگیر شده، مورد آزار واقع یا گروگان گرفته شده‌اند،

این موارد فقط در حین درگیری اتفاق نمی‌افتد بلکه در هنگام پیگیری اخبار مربوط به فساد، فقر و سوء استفاده از قدرت رخ می‌دهند.

اخیرا، من با نگرانی پیگیر ربودن الن جانستون - خبرنگار بی بی سی - هستم. پوشش خبری وی از مسائل مربوط به خاورمیانه و درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین برای ایشان احترام جهانی کسب کرده است؛ ادامه اسارت ایشان به هیچ هدفی کمک و هیچ آرمانی را تضعیف نمی‌کند. من بار دیگر خواستار آزادی ایمن و فوری آلن جانستون هستم.

سرکوب آزادی مطبوعات،‌ سرکوب حقوق بین الملل، بشریت، آزادی فردی است یعنی هر آن چه که سازمان ملل مدافع آن است، مطبوعات آزاد، ایمن و مستقل از بنیادهای اصلی مردم سالاری و صلح است؛ در این روز جهانی آزادی مطبوعات اجازه دهید تا تعهد خود را برای این هدف تجدید نماییم

کد خبر 21130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز