همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست، پنجم ژوئن (‪ ۱۵‬خرداد)،بار دیگر بدون اشاره به مخالفت های آمریکا با کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای، تصریح کرده که این گازها بشدت در حال افزایش است و باعث گرم شدن زمین شده است.

به گزارش ایرنا از نیویورک ،در پیام "بان کی-مون" آمده است" تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیتهای انسانها، موجب گرم شدن زمین شده است. غلظت گاز دی اکسید کربن در هوا، ظرف ‪ ۶۰۰‬هزار سال گذشته به این حد نبوده و بشدت درحال افزایش است."

 دبیرکل سازمان ملل، تصریح کرده است: عمده‌ترین مدرک تغییرات آب و هوا در مناطق قطبی دیده می‌شود. قطب شمال دو برابر سریعتر از بقیه جهان گرم می‌شود، ضخامت و مقدار یخهای دریای قطب شمال رو به کاهش است و لایه‌های منجمد اعماق زمین که قرنها یخ زده بوده، رو به ذوب شدن می‌رود و کوههای یخی در قطب شمال و مناطق گرینلند سریعتر از آنچه که کسی بتواند تصور کند، ذوب می‌شوند.

بان گفته است: اثرات چنین روندی بر مردم و اکو سیستم مناطق قطبی، قابل توجه است. کاهش یخ دریاها، محل زندگی را برای حیوانات قطبی، آسیب پذیر می‌کند.

"این تغییرات، مردم بومی مناطق قطب شمال را که برای بقا به طبیعت نیاز دارند، نه فقط با چالش کمبود غذا، بلکه با تحت تاثیر قراردادن هویتشان مواجه کرده است، ولی این تنها مساله مناطق قطبی نیست."

موضوع روز جهانی محیط زیست در سال ‪ ۲۰۰۷‬تحت عنوان "یخ در حال ذوب: یک موضوع داغ "، اثرات تغییرات آب و هوا را بر همه مناطق منعکس می‌کند.

همزمان با افزایش سطح آب دریاها، ساکنین جزیره‌های پست و شهرهای ساحلی در سراسر جهان با سیل مواجه می‌شوند.

شرکتهای بیمه در سراسر جهان، هر سال رقم بیشتری را برای حوادث تغییرات شدید آب و هوا پرداخت می‌کنند.

در حالی که لایه‌های یخی کم می‌شوند، دولتها با نگرانی به مشکل تامین آب در آینده نگاه می‌کنند. یک سوم مردم جهان بویژه افراد اهل آفریقا در مناطق خشک زندگی می‌کنند و تغییرات آب و هوا، ناامنی غذایی، قحطی و دشت زایی بوجود آمده است.

وابستگی جوامع به سوختهای فسیلی، پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و امنیت ما در آینده را به خطر انداخته است. خوشبختانه سیاستها و انتخابهای فنی بسیاری در دسترس است که با تمایل سیاسی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

کشورهای در حال توسعه بویژه می‌توانند برای کاهش گاز گلخانه‌ای و بهبود بازدهی انرژی، تلاش بیشتری کنند. آنها می‌توانند از توسعه برای کاهش آلودگی محیط زیست در اقتصادهایی که بسرعت رو به رشد هستند مانند برزیل، چین و هند حمایت کنند.

در این روز جهانی محیط زیست، بیایید نیاز به کاهش در تغییرات سریع محیط زیست را شناسایی کنیم و بیایید همه اعلام کنیم که نقش خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوا بازی می‌کنیم".

کد خبر 23401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز