همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش آب دریاچه ارومیه شده و تا حدودی وضعیت دریاچه ارومیه بهبود یافته است، ولی این وضعیت موقتی است

بارندگی‌های اخیر موجب بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه شده است

به گزارش ایرنا، ناصر مقدسی افزود: وضعیت کلی دریاچه و حق‌آبه ورودی به آن اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه هر سال با گرم‌تر شدن هوا مشخص می‌شود. در واقع میزان ورودی حق‌آبه به دریاچه در سال آبی که از ابتدای مهرماه تا اواسط خرداد ماه هر سال است، بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد که به منظور بهتر شدن وضعیت دریاچه ارومیه باید وزارت نیرو به دستور رییس جمهوری عمل کند و از احداث سد در بالادست دریاچه ارومیه خودداری کند.

هم اکنون 19 سد در بالادست دریاچه ارومیه وجود دارد که از طریق این سدها یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی شهرهای ارومیه و تبریز ذخیره می‌شود.

به منظور حفاظت از دریاچه ارومیه چندی پیش به دستور رییس جمهوری ساخت هرگونه سد جدید در این منطقه ممنوع اعلام شد، مگر این که ضرورت داشته باشد.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست یادآور شد: احیا و حفاظت از دریاچه ارومیه نیازمند اجرای سلسله کارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که باید با همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط اجرا شود. یکی از مهمترین این اقدامات مدیریت منابع آب در حوزه بالادستی دریاچه ارومیه است که باید ساماندهی شود.

مقدسی گفت: دریاچه ارومیه برای احیا به حق‌آبه 1/3 میلیارد متر مکعبی نیاز دارد که تامین آن به عهده وزارت نیرو است. این در حالی که وزارت نیرو سال گذشته از این میزان حق‌آبه، 8/1 میلیارد متر مکعب آب را تامین کرد.

وی اظهار داشت: موجودی منابع آب در حوزه دریاچه ارومیه به طور متوسط بین پنج تا شش میلیارد متر مکعب است که باید به خوبی مدیریت شود.

مقدسی ادامه داد: نگاه و موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد احیا و حفظ دریاچه ارومیه، مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی است تا حق‌آبه 1/3 میلیارد متر مکعبی دریاچه به آن تزریق شود.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: از این رو اصلاح روش‌های آبیاری در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه بسیار مهم است که بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی در مورد اصلاح روش‌های آبیاری از سال 89 اقداماتی را آغاز کرده است.

به گفته وی خشکی دریاچه ارومیه در یک دوره (پروسه) زمانی حداقل 15 ساله به تدریج پیشرفت کرده است و احیای آن هم زمان‌بر خواهد بود. ولی اگر برنامه‌های محیط زیست که مطابق با زیست بوم دریاچه ارومیه برای دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تنظیم شده است، به خوبی اجرا شود؛ مسلما احیای دریاچه نیز سریع‌تر خواهد بود.

مقدسی تاکید کرد یکی از برنامه‌های سازمان محیط زیست متوقف کردن مطالعات و ساخت سد در حوزه بالادست دریاچه ارومیه است که وزارت نیرو باید این موضوع را جدی بگیرد و این وزارتخانه باید در مدیریت منابع آب، چاه‌های غیر مجاز و استفاده از کنتور برای اندازه گیری میزان آب مصرفی این دریاچه برنامه ریزی کند.

کد خبر 210573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز