همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی پس از آنکه مشخص شد بیش از نیمی زا بیماران مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان در چین هیچ تماسی به طیور نداشته‌اند، سوالات بیشتری را درباره منشا این گونه جدید ویروس مطرح کرده‌اند.

به گزارش رویترز ویروس H7N9 تا به حال در 87 نفر عمدتا در شرق چین یافت شده و باعث مرگ 17 نفر شده است. اما روشن نیست که این افراد چگونه به این ویروس آلوده شده‌اند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید شواهدی وجود ندارد که این ویروس به وضعیت نگران‌کننده انتقال آسان میان انسان‌ها رسیده باشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در چین،‌مایکل اولری، رو زجمعه 19 آوریل داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیمی زا موارد مورد بررسی قرار گرفته بیماران هیچ تماسی با طیور که آشکارترین منبع بالقوه ویروس است،‌نداشته‌اند،‌اما در عین حل گفت که انتقال انسان به انسان ویروس بعید به نظر می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند هنوز ممکن است زود باشد در این باره حکم کرد و ثابت کردن اینکه تماس با پرندگان وحشی باعث انتقال ویروس شده است،‌ حتی مشکلتر است.

یک بررسی علمی که هفته گذشته منتشر شد،‌نشان داد که ویروس H7N9 دارای آمیزه‌ای از ‍‍ژن‌های سه گونه دیگر ویروس آنفلوآنزای یافت‌شده در پرندگان در آسیا است. تصور می‌شود یکی از این سه گونه ویروسی از فاخته کوهی،‌ یک نوع پرنده کوچک وحشی، منشا گرفته باشد.

یان جونز، متخصص ویروس‌شناسی و کارشناس آنفلوآنزا در دانشگاه ردینگ بریتانیا میگوید هیچکدام از داده‌ها یا تجزیه و تحلیل‌های علمی در دسترس تا به حال نتوانسته‌اند منبع دقیق عفونت انسانی یا شیوه انتقال ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان را مشخص کنند.

قرار است یک گروه بین‌المللی از متخصصان همه ‌گیرشناسی و سایر کارشناسان به سرپرستی مقامات سازمان جهانی بهداشت و دولت چین بازارهای فروش مرغ زنده و بیمارستان‌ها را در چند روز آینده در پکن و شانگهای مورد بررسی قرار دهند.

تا به حال برخی از نمونه‌های پرندگان از لحاظ ویروس H7N9 مثبت شده‌اند و چین هزاران پرنده را برای جلوگیری از شیوع این ویروس سلاخی کرده و بازارهای فروش طیور زنده را بسته است.

کد خبر 209963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز