همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گوید ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان که 13 نفر را در چین کشته است، هنوز در حال تحول است و پیش‌بینی اینکه در آینده تا چه حد خطرناک خواهد شد، مشکل است.

به گزارش رویترز کارشناسان آنفلوآنزا می‌گویند گونه ویروسی جدید H7N9 احتمالا هنوز در حال تعویض ژن با سایر گونه های ویروسی و انتخاب آن ژن‌هایی است قدرت تطابق آن را بیشتر کنند.

به گفته این دانشمندان در صورتی که این ویروس بتواند به این هدف برسد، ممکن است جهان با همه‌گیری مرگبار آنفلوآنزا روبرو شود. در عین حال ممکن است ویروس ناموفق بماند و سروصدایش خاموش شود.

از طرف دیگر ناپایداری این ویروس این سوال را مطرح می‌کند که آیا ممکن است H7N9 به داروهای ضدویروسی مانند داروی ضدویروسی تامیفلوی ساخت شرکت روش مقاوم شود یا نه، امکانی که قبلا آنالیز داده‌های ژنتیکی در دسترس درباره این گونه ویروسی تا به حال آن را مطرح کرده است.

وندی بارکلی، ویروس‌شناس آنفلوآنزا در کالج امپریال لندن می‌گوید: "حتی با همین سه توالی ژنی که از این ویروس در اختیار داریم، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی از آنها با دوتای دیگر تطابق ندارد. بنابراین این فرض مطرح می‌شود که ویروس هنوز در جستجوی یک مجموعه ژنتیکی است که بقای آن را تضمین کند."

"ممکن است ویروس‌های دیگری وجود داشته باشند که هنوز در حال تبادل ژن‌های‌شان با این ویروس باشند تا زمانی که این ویروس به یک مجموعه پایدار ژنتیکی دست یابد."

برای اینکه بتوان با اطمینان گفت این گونه جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان که تا پیش از ماه مارس هرگز در انسان‌ها دیده نشده بود، می‌تواند باعث همه‌گیری جهانی شود یا نه دانشمندان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.

تا به حال داده‌های ژنتیکی به دست آمده از نمونه‌های سه بیمار قربانی ویروس H7N9 بر روی وب‌سایت GISAID (ابتکار عمل جهانی تبادل همه داده‌های آنفلوآنزا) نشان می‌دهد که این گونه ویروسی یک "آمیزه سه‌گانه" است که دارای مخلوطی از ژن‌ها از سه گونه دیگر ویروس آنفلوآنزای پرندگان است که در آسیا یافت می‌شود.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را هفته گذشته در جورنال پزشکی نیوانگلند منتشر کرده‌اند، و تجزیه و تحلیل مفصلی از منشا این گونه ویروسی انجام داده‌اند می‌گویند تا به حال بازآرایی ژن‌ها برای ایجاد ویروس H7N9 بیشتر در پرندگان رخ داده است، نه انسان‌ها یا هر پستاندار دیگری- که نشانه‌ای تا حدی اطمینان‌بخش است.

بارکلی می‌گوید ممکن است این وضعیت تداوم پیدا کند، و در این صورت مدت طول خواهد کشید که این ویروس آنفلوآنزا بتواند به سرعت و کارآمدی در جمعیت‌های پرندگان منتشر شود.

با این وجود آنالیز ژنتیکی همچنین نشان می‌دهد که این ویروس از هم اکنون برخی از جهش‌های ژنتیکی را به دست آورده است که باعث می‌شود با احتمال بیشتری بتوانند میان پستانداران منتشر شوند، و توانایی بیشتری برای ایجاد همه‌گیری جهانی انسانی داشته باشند.

کد خبر 209284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز