گروه شهری: به‌دنبال اظهارات اخیر استاندار تهران مبنی بر اینکه افزایش کرایه حمل و نقل عمومی فعلا در دستور کار نیست، مهندس مهدی چمران دیروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران تأکید کرد: اختیار افزایش کرایه تاکسی‌ با شوراست نه فرمانداری.

شورای شهر

وی ضمن اعلام موافقت وزیر کشور با مصوبه افزایش کرایه‌ها گفت: با صحبت‌هایی که بنده با وزیر کشور داشته‌ام وی تأکید کرد که مشکلی درباره افزایش کرایه‌ها در سال‌جاری نیست اما باید منتظر بازگشت وزیر از سفر خارج از کشور باشیم تا مجددا پیگیری لازم را برای اجرایی شدن مصوبه شورا انجام دهیم.رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره احتمال برگزاری جداگانه انتخابات شورای شهر تهران و ری گفت: مجلس شورای اسلامی اگر امروز و فردا فرصت کند درباره جدا برگزار شدن یا نشدن انتخابات شوراها در شهر ری تصمیم‌گیری می‌کند.

گزارش شورای شهر درباره زلزله اخیر بوشهر

به گزارش همشهری، دیروز حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با ابراز تأسف بابت اینکه بزرگی زلزله کاکی از توابع بوشهر آنقدر نبود که بخواهد این میزان تلفات و خسارت به بار آورد، گفت: شدت این زلزله نسبت به زلزله بم خیلی ناچیز بود اما با این همه بازهم خسارات و کشته داشتیم. شکیب همچنین با اشاره به اینکه انتظار زلزله بوشهر وجود نداشت، گفت: به‌دلیل کوهستانی‌بودن منطقه کاکی مصالح ساختمانی به‌کار گرفته شده از سنگ بود که خیلی سنگین است.

وی از جامعه مهندسی ساختمان و دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های ذی‌ربط خواست که بازنگری لازم را در ضوابط ساخت‌وساز انجام دهند تا دیگر با چنین زلزله‌های خفیفی شاهد این میزان خسارات جانی و مالی نباشیم. وی در این باره از طرح کاهش خطرپذیری در برابر زلزله سخن گفت که توسط شورای شهر تهران پیگیری شد و به تصویب رسید. براساس این طرح می‌بایست کار کنترل مضاعف روی ساخت‌و‌سازهای شهر اعم از نقشه‌های معماری، سازه‌ای و تأسیساتی صورت گیرد اما با کمال تعجب این طرح اجرایی نشد.

بنا براین گزارش، درحالی‌که به گفته شکیب این طرح در کشورهای دیگر دنیا به‌عنوان طرح مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مرکز مدیریت و پیشگیری شهر تهران جز توقف این طرح کاری انجام نداده است.چمران رئیس شورای شهر تهران نیز خواستار آن شد که جلسه مشترکی با مرکز مدیریت بحران و پیشگیری شهر تهران ظرف هفته آینده برگزار شود.

دیروز همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر پیشنهادی را مطرح کرد که براساس آن دولت اعتبارات بودجه مسکن ویژه برای شهر تهران را اختصاص به ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده بوشهر دهد، زیرا در حال حاضر نیازی به مسکن ویژه برای شهر تهران دیده نمی‌شود اما این پیشنهاد با مخالفت مهدی چمران، حبیب کاشانی و حمزه شکیب مواجه شد. از نظر کاشانی این خلط مبحث است زیرا تهران شرایط خاصی دارد که نه‌تنها از بوشهر که نسبت به همه جای ایران وضعیت بدتری دارد. به گفته کاشانی تهران به انباشت مسکن برای شرایط خاص نیاز دارد زیرا وضعیت شاخص لرزه‌ای شهر تهران خیلی ناپایدار است.

تصویب لایحه کمک به زلزله زدگان بوشهر

دیروز اعضای شورای شهر به اتفاق آرا دو فوریت لایحه‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا همانطور که به زلزله زدگان آذربایجانی کمک نقدی و غیرنقدی ارائه شد به زلزله زدگان بوشهری نیز کمک‌های لازم صورت گیرد. بر این اساس شهرداری تهران موظف شده ‌ظرف10روز آینده این لایحه را تنظیم و به‌منظور تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند.

معصومه‌آباد رئیس کمیته بهداشت و سلامت شورای شهر تهران از وضعیت مدیریت بحران منطقه زلزله زده کاکی انتقاد کرد و گفت: طبق اظهارات اعضای شورای شهر بوشهر با وجود اینکه کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله زدگان فراوان است اما نحوه مدیریت و توزیع این کمک‌ها مناسب نیست؛ به همین دلیل خوب است عده‌ای به‌منظور مدیریت توزیع این خدمات و امکانات به‌کار گرفته شوند. اما حبیب کاشانی معتقد بود که در روزهای نخست بعد از بروز زلزله که تمام انرژی‌ها و امکانات صرف جمع‌آوری آوار و نجات زلزله‌زدگان است وجود برخی اشکالات طبیعی است اما با این همه ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با حضور در کنار زلزله‌زد‌گان گوشه‌ای از کار را برعهده بگیریم.

دیروز همچنین مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پاسخ اعتراض فرمانداری به طرح حمایت از بنیاد خانواده را در سه بند تهیه و در صحن شورای شهر قرائت کرد که به تصویب اعضای حاضر در جلسه رسید.

اعتراض به تخلف در اراضی عباس آباد

دیروز حجت‌الله ملاصالحی، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد در جریان حسابرسی مالی این شرکت در سال مالی منتهی به 29/ 12/ 89 در پاسخ به انتقادات اعضای شورا نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی عباس آباد گفت: در زمان مدیریت کرباسچی در شهرداری این زمین‌ها به 40ارگان واگذار شد که ما موفق به لغو سند 35نهاد شدیم و تنها پنج نهاد در این زمین‌ها ساخت‌وساز کردند. به گفته ملاصالحی مطالبات نهادهایی که از تپه‌های‌ عباس‌آباد کنار گذاشته شده‌اند اعداد سنگینی است که در دادگاه‌ها نیز به همین دلیل محکوم شده‌ایم؛ ضمن اینکه برخی از نهادهای کنار گذاشته شده نظیر بانک‌ها به همین دلیل تراز‌های مالی‌شان به هم خورد.

ملاصالحی با بیان اینکه برخی از این زمین‌ها به تصرف ارگان‌هایی درآمده که حتی هزینه‌ای بابت زمین پرداخت نکرده‌اند، گفت: یکی از این ارگان‌ها 450هزار مترمربع از این زمین‌ها را مصادره کرده و حتی بخشی از آن را متری شش میلیون تومان به بانک مرکزی فروخته است. بخش دیگری از این زمین‌ها نیز در اختیار یک بنیاد است و ما در دادگاه‌ها این تصرفات را محکوم کردیم ولی توجهی به آن نشده است. وی درباره پرداخت اجاره‌بهای زمین‌های تصرف شده توسط اداره برق گفت: 34

هزار متر زمین در اختیار اداره برق قرار داشت که اجاره خود را پرداخت نمی‌کرد که پس از محکومیت در دادگاه مبلغ تعیین شده از حساب آنها کسر شد.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت اراضی عباس‌آباد به‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران گفت: ساخت و سازهای بی‌مورد مانع استفاده صحیح از این زمین‌ها شده است.

رئیس شورای شهر از تلاش‌های ملاصالحی در مورد زمین‌های عباس آباد تقدیر کرد و گفت:‌ ایشان تلاش زیادی برای احیای حقوق زمین‌ها انجام می‌دهند، این کار سختی است امیدوارم خدا به ایشان توفیق دهد و موفق باشند. وی با اشاره به مخالفت شورا نسبت به ساخت‌وساز بانک مرکزی در این زمین‌ها گفت: با وجود مخالفت‌های ما، بانک مرکزی با رأی کمیسیون ماده پنج اجازه ساخت‌وساز را گرفت؛ علاوه براین ساختمان راه‌آهن نیز قرار بود تبدیل به هتل شود اما دیدیم که سرانجام ساختمان راه‌آهن شد.

کد خبر 209539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز