همشهری آنلاین: وزیر مسکن دولت نهم گفت: برای یارانه‌های فعلی باید یک جایگزین بیاوریم و با بررسی کارشناسانه‌ای که انجام داده‌ایم ایجاد یک تامین اجتماعی قوی برای امروز و فردای مردم می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد.

سعیدی کیا

محمد سعیدی‌کیا در جمع مردم اصفهان در مسجد نورباران اظهار کرد: این مدتی که برای انتخابات و معرفی کاندیدا‌ها در نظر گرفته شده است فرصت کمی است؛ چراکه مردم نمی‌توانند شناخت کافی از کاندیداها پیدا کنند و به نظر من باید این فرصت بسیار بیشتر از این باشد تا مردم با بینش قوی بتوانند آن را درک، تجزیه و تحلیل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما برای سرمایه و سرمایه‌گذاران چه برنامه‌ای دارید، افزود: سرمایه‌گذاری نیاز کشور و باعث تولید می‌شود و این نظر من بوده و هست و در سال‌های 76 تا 78 نیز من در جلسات تنظیم بازار آن را مطرح می‌کردم.

سعیدی‌کیا با بیان این‌که بهترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده است، ادامه داد: زیر پای سرمایه‌گذار باید فرش قرمز پهن کرد؛ چراکه اگر او بتواند وارد میدان شود و تولید را بهبود ببخشد آن موقع مردم اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب خواهند داشت.

وزیر مسکن دولت نهم درباره تولید و اهمیت این بخش تصریح کرد: در هر بخشی نخبگان باید وارد عمل شوند برای مثال در سال 1379 ما در کشور توانستیم در تامین گوشت مردم خودکفا شویم؛ چراکه سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار در جهت اصلی خود قرار گرفتند و در آن سال‌ها همیشه گوشت مرغ زیر قیمت تورم بود، اما در این سال‌ها متاسفانه وضع بسیار ناجور شده است.

اهم صحبت‌های سعیدی کیا نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به نقل از ایسنا از این قرار است:

  • ابلاغ اصل 44 توسط مقام معظم رهبری یعنی این‌که سرمایه‌گذاری را باید ارزشمند دانست و از آن حمایت کرد.
  • انحلال سازمان برنامه و بودجه یکی از اشتباه‌ترین تصمیمات دولت بوده است.این سازمان باید احیا شود و باید مشکلات سر راه آن نیز برداشته شود؛ چراکه مغز متفکر و دیدگاه نظارت دولتی سازمان برنامه‌ و بودجه است.
  • ادغام وزارتخانه‌ها یکی از اشتباهات دولت بوده است. دولت آمده است وزارتخانه‌هایی که به هم مربوط نیستند را ادغام کرده، این کار باعث شده تا وزارتخانه‌ها نتوانند وظیفه اصلی خود را به خوبی ایفا کنند.
  • زمانی که دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی را با راه و ترابری ادغام می‌کنیم، باید مسائل بسیاری را مد نظر قرار دهیم؛ چراکه وزارت راه و ترابری 80درصد کار اجرایی و 20 درصد کار ستادی دارد این درحالی است که در وزارت مسکن و شهر سازی این موضوع کاملا برعکس است و ما باید این سوال را بپرسیم "واقعا هدف از ادغام وزارتخانه‌ها در چه بود؟
  • (در پاسخ به این سوال که آیا شما قصد دارید وارد ائتلافی یا حزبی شوید تا چهره شناخته‌تری داشته باشید) اصل باید شناخت کاندیدا باشد، باید طرز تفکر افراد شناخته شود، باید چگونگی تعامل او با مجلس مشخص باشد، باید مراوداتش با رهبری مشخص باشد، کاندیدا باید چگونگی اداره وزارتخانه‌هایش مشخص باشد و باید نظرش در مورد فرهنگ، هنر، سیاست، اجتماع و اقتصاد کشور واضح باشد وگرنه با ائتلاف که نمی‌توان این مسائل را به درستی مشخص کرد.
  • زمانی می‌توانیم در کشور حزب قوی داشته باشیم که آن حزب دارای قواعد و اصول مشخصی باشد و قواعد و اصولش تعریف داشته باشد، حزب برای معرفی کاندیدایش باید سال‌ها فکر داشته باشد و ما حزبی با این تعاریف در کشور نداریم.
  • "ائتلاف‌های ایجاد شده متاسفانه زودرس بوده است"‌. این افرادی که ائتلاف تشکیل داده‌اند مگر از نظر شورای نگهبان با خبر هستند، ائتلاف موقعی می‌تواند ایجاد شده باشد که کاندیدا‌ها مشخص شده و صلاحیت آن‌ها نیز تایید شده باشد.
  • در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای احیای اخلاق در کشور چه برنامه‌ای دارید. فقط با صداقت می‌توان اخلاق را احیا کرد، وقتی قول می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم و رفتارمان دقیقا بر خلاف رفتارهای قرآنی است، نباید انتظار به وجود آمدن اخلاق در کشور را داشته باشیم.
  • وقتی در بین مسوولان اجرایی کشور تنش وجود دارد و این تنش‌ها ایجاد بد اخلاقی می‌کند، نباید از جامعه انتظار داشته باشیم که هرچه می‌گوییم بپذیرند، چون خودمان بد اخلاقی و بی فرهنگی را به نمایش گذاشته‌ایم.
  • در حال حاضر عقل حکم می‌کند که اختیارات بیشتری باید به استان‌ها بدهیم و مباحث اقتصادی را نیز به خود استان‌ها تحویل دهیم و از آن‌ها بخواهیم تا نتایج خود را گزارش کنند و فقط نباید در کلان صحبت از تمرکز زدایی کنیم، ولی در عمل هیچ‌کاری انجام ندهیم.
  • (در پاسخ به سوال فردی که پرسیده بود زاینده‌رود در دولت شما چه نقش و جایگاهی دارد) هر حوزه آبریز کشور باید یک مدیر داشته باشد و زمانی که مدیریت یک حوزه آبریز مهم مثل زاینده‌رود را تقسیم می‌کنیم از اینجا اشتباه بزرگی را انجام داده‌ایم و مثل این است که موضوع نفت را استانی بررسی کنیم.
  • اقتصاد کشور در حال حاضر دچار افت شدید از جمله افت سرمایه‌گذاری و نبود رغبت برای ورود بخش خصوصی است که به دنبال این دو اتفاق تورم بالا و بحران اشتغال ایجاد شده است.
  • مردم وضع موجود را با نبود اشتغال و تورم بالا حس می‌کنند و فکر نمی‌کنم نیاز به اعلام نرخ تورم باشد. پرداخت یارانه قانون و مصوبه مجلس است و ما نیز باید آن را ادامه دهیم، اما متاسفانه یارانه دادن به روش فعلی به جای کاهش مشکلات، مشکلات تورمی را افزایش داده است.
  • برای یارانه‌های فعلی باید یک جایگزین بیاوریم و با بررسی کارشناسانه‌ای که انجام داده‌ایم ایجاد یک تامین اجتماعی قوی برای امروز و فردای مردم می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد.
  • ما باید رابطه خود را با دنیا تقویت کنیم ما نباید فکر کنیم دنیا فقط آمریکاست، بلکه ما باید با فرهنگ قوی خود اثر بخش باشیم ما نمی‌توانیم یک دیوار دور خود بکشیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم.
  • دولت فعلی و دولت آینده باید طبق سیاست‌های کلی نظام و سندها و چشم‌اندازهای بالا دستی خود حرکت کند و به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد.
  • رییس جمهور آینده باید بپذیرد که قدرت در کشور توزیع شده است و دیگر خود نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و اجرا کند. پس یکی از راه‌های موفقیت دولت آینده تعامل دولت با مجلس خواهد بود.
  • مسکن مهر در همان گام ابتدایی طرح بسیار مفیدی بود و کارشناسان نیز آن را تایید کردند، اما مسکن مهری که ساخته می‌شود باید کیفی باشد، دولت در آن دخالت اجرایی نداشته باشد و مشخص باشد چه تعداد در سال توانایی ساخت و ساز وجود دارد، اما متاسفانه امروز دولت در اجرای این پروژه دخالت کرده است.
کد خبر 209384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز