سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۹

همشهری آنلاین: محققان از اولین نشانه‌های احتمالی فرار‌ترین ماده جهان، ماده تاریک در لابراتواری زیرزمینی در آمریکا پرده برداشتند.

بر اساس گزارش BBC، ماده تاریک با وجود اینکه گفته می‌شود بخش بزرگی از جهان هستی را تشکیل داده، اما هنوز کسی موفق به دیدن آن نشده‌است. اما دانشمندان در انجمن فیزیک آمریکا به تازگی سه نشانه امیدوارکننده از آزمایشگاه CDMS از این ماده به نمایش گذاشتند.

با این‌همه این دانشمندان تاکید کردند این یافته‌ها بسیار ابتدایی بوده و باید اطلاعات بیشتری درباره آن گرد‌آوری شود. درواقع این یافته‌ها تا اینکه به عنوان یک کشف جدید اعلام شوند فاصله زیادی دارند. با این‌همه باوجود تب همه‌گیری که برای یافتن ماده تاریک در لابراتوارهای دیگری از جمله در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون و در فضا وجود دارد، اعلام وجود این سه نشانه جدید موجی از هیجان را در میان فیزیکدانان حاضر در نشست فیزیکی آمریکا برانگیخت.

ماده تاریک ماده‌ای است که گفته می‌شود به ندرت با ماده معمولی در تعامل است.  آزمایشگاه CDMS که در اعماق معدنی در مینه‌سوتای آمریکا بنا شده در تلاش است تا این تعاملات کمیاب و نادر را پس از برخورد ذرات ماده تاریک با هسته اتم‌ها درون ردیابهای این آزمایشگاه که در درجه حرارتی نزدیک به درجه حرارت فضا نگهداری می‌شوند، به ثبت برساند.

فیزیکدانان ذره‌ای برای اعلام یک موضوع به عنوان کشف جدید تعریفی پذیرفته‌شده دارند: سطح قطعیت سیگمای پنج. عدد استاندارد انحراف معیار یا سیگما، مقیاسی برای سنجش احتمال اتفاقی بودن نتیجه یک آزمایش در غیاب یک اثر حقیقی است. مثل سکه انداختن که نتیجه آن بیشتر بر اساس شانس است تا تنظیم کردن رخ سکه.

سیگمای سه درجه بالای شانسی بودن نتیجه یک آزمایش را نشان می‌دهد اما سیگمای پنج بالاترین سطح از قطعیت درستی نتیجه آزمایش است و پس از تکرار نتیجه آن در آزمایش‌های دیگر، یافته به عنوان یک کشف پذیرفته می‌شود. این آزمایشگاه در سال 2010 دو نشانه از ماده تاریک را معرفی کرد که بعد‌ها مشخص شد خطای ناشی از تجهیزات آزمایشگاه بوده‌است.

یافته‌های جدید اما سه نشانه از ماده تاریک را با سطح قطعیت سیگمای سه نشان می‌دهند. این نشانه‌ها ذرات کم‌جرمی‌تری از ماده تاریک را نسبت به آنچه از این ماده انتظار می‌رود نمایش می‌دهند. از این رو برای اطمینان از صحت این یافته‌ها به داده‌های بیشتری نیاز است.

کد خبر 209313