پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷

همشهری آنلاین: دو تیم تحقیقاتی که به طور مستقل بر روی دو شتاب‌دهنده ذرات مطالعه می‌کردند، موفق به کشف شواهدی از ذره چهار کوارکی به نام (Zc(3900 شدند

کشف ذره‌ای جدید در شتاب‌دهنده‌ای آسیایی

به گزارش ایسنا، دو تیم متشکل از چندین دانشمند بودند که تحت نظر نهادهایی از سراسر جهان در این پروژه فعالیت می‌کردند.

کشف آ‌نچه ظاهرا یک ذره جدید است در آزمایشگاه‌های Belle ژاپن و BESIII چین و در نتیجه مطالعه (Y(4260 صورت گرفته است. ذره (Y(4260 در سال 2005 کشف شد.کشف ذره‌ای جدید در شتاب‌دهنده‌ای آسیایی

فیزیکدانان به این ذره علاقه‌مند هستند زیرا به نظر می‌رسد از یک کوارک دلربا (charmed)، یک کوارک ضددلربا (anti-charmed) و یک گلوئون اضافی (به علاوه گلوئون‌های که کوارک‌ها را به هم متصل نگه می‌دارند)، تشکیل شده است.

در مطالعه واپاشی (Y(4260 که در پس‌مانده‌های حاصل از برخورددادن الکترون‌ها و پوزیترون‌ها با یکدیگر در شتاب‌دهنده‌های تیم‌های تحقیقاتی یافت شد، هر دو تیم متوجه یک پرتو انرژی 3.9 گیگاالکترون‌ولتی شدند که تقریبا چهار برابر وزن یک پروتون است.

این امر نشان‌دهنده وجود یک ذره با چهار کوارک بود که پیش‌تر مشاهده نشده بود.

پس از مطالعه بیشتر، هر دو تیم به این نتیجه رسیدند که آنچه داده‌هایشان به آنها نشان می‌داد، ذره‌ای جدید و واقعی بود.

نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که (Zc(3900 نوعی ماده‌ ناشناخته (ذره‌ای با چهار کوارک) است.

این دو تیم 460 نمونه از ذره مزبور را یافته‌اند و این امر گواهی بر وجود واقعی آن است.

به نظر می‌سد این ذره دارای بار الکتریکی و دست کم یک کوارک دلربا و یک کوارک ضددلربا (anti-charmed) است.

هر دو تیم گمان می‌کنند که این ذره همچنین دارای یک کوارک بالا و یک کوارک anti-down است و به آن پیکره چهار کوارکی می‌دهد.

این گروه‌های تحقیقاتی معتقدند که توضیحات دیگری برای یافته‌هایشان می‌تواند وجود داشته باشد و آن این که (Zc(3900 می‌تواند یک جفت ذره دو کوارکه باشد که به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

امکان دیگر این است که ذره مزبور، یک جفت ذره دو کوارکه است که به طور سستی به یکدیگر متصل‌اند؛ این بدین معناست که آنها برای مدت زمان کوتاهی با یکدیگر در تعامل هستند.

مطالعه چگونگی واپاشی (Zc(3900 باید به تعیین این که آیا آنچه این دو تیم کشف کرده‌اند، واقعا ذره جدیدی است یا این که ذره شناخته‌ شده‌ای است که به شیوه جدید رفتار می‌کند، بیانجامد.

کد خبر 219691