همشهری آنلاین: فیزیکدانان درون بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی جهان،‌برخورد‌دهنده بزرگ هادرون موفق به ردیابی ذره‌ای جدید شده‌اند که می‌تواند حامی یکی از اصلی‌ترین مدل‌های فیزیک ذره‌ای باشد و احتمال وجود ذرات ناشناخته فراتر از این نظریه را کاهش دهد.

برخورد‌دهنده

براساس گزارش NBC، ذرات در درون برخورد‌دهنده بزرگ هادرون،‌ تونلی مدور و 17 کیلومتری در زیر خط مرزی سوئیس و فرانسه، با سرعتی نزدیک به سرعت نور شلیک شده و با یکدیگر برخورد داده می‌شوند. برخورد دو ذره طیفی از ذرات دیگر را ایجاد می‌کندکه برخی از آنها ذراتی کاملا ناشناخته و نادرند. دانشمندان اکنون موفق به ردیابی یکی از همین ذرات نایاب، به نام B-sub-S شده‌اند.

ذرات B-Sub-s از دو نوع کوارک، کوارک‌های تهتانی و کوارک‌های آنتی‌شگفت (نسخه ضد‌ماده ای کوارک‌های شگفت) تشکیل شده‌اند. این ذرات دوامی بسیار محدود دارند و بلافاصله پس از تولید به شکل ذرات نور ناپدید می‌شوند. اکنون فیزیکدانان دریافته‌اند این ذرات به دو ذره دیگر به نام میون تبدیل می‌شوند.

این فرایند تبدیل در مدل استاندارد فیزیک پیش‌بینی شده‌ و فیزیک‌دانان انتظار دارند در هر یک میلیارد فرایند زوال ذره‌ای سه بار این اتفاق رخ دهد. اما دو آزمایشی که در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون انجام شده به اندازه‌ای این فرایند را ثبت و محاسبه کرده که بتواند سرعت وقوع آن را بر اساس مدل استاندارد فیزیک تایید کند.

به گفته جوئل باتلر از لابراتوار شتابگر ملی فرمی این کشف پیروزی برای مدل استاندارد فیزیک است،‌اما مدل استاندارد فیزیک ناکامل است و به همین دلیل باید به یافتن رویداد‌هایی که ناقض آن هستند ادامه داد. برخی از فیزیکدانان امیدوار بودند برخورد‌دهنده هادرون بتواند این فرایند زوال ذره‌ای را با سرعتی کمتر یا بیشتر از آنچه در مدل استاندارد پیش‌بینی شده محاسبه کند تا به این شکل احتمال وجود ذرات دیگری که مختل کننده این روند هستند مطرح شود.

وجود ذراتی فراتر از مدل استاندارد موضوعی خوشایند فیزیکدانان است زیرا این مدل درحال حاضر هیچ توجیهی برای ماده تاریک و دیگر معماهای طبیعت ندارد. برخی از فیزیکدانان گمان می‌برند جهان از ذرات بیشتری نسبت به آنچه در این مدل تشریح شده،‌تشکیل شده‌است، برای مثال به گفته آنها ممکن است جهان از ذراتی که در نظریه ابرتقارن مطرح شده تشکیل شده‌باشد،‌اما تاکنون چنین امری به اثبات نرسیده‌است زیرا هیچ‌یک از این ذرات مشاهده نشده‌اند.

تمامی مشاهدات برخورد‌دهنده بزرگ تاکنون انطباق نزدیکی با مدل استاندارد داشته‌است،‌ اما هنوز فضای کوچکی برای مطرح شدن فیزیک جدید نیز وجود دارد. فیزیکدانان قصد دارند در آینده فرایند زوال و تبدیل شدن ذره B-sub-s به میون را با فرایند زوال ذره‌ای دیگر به نام B-sub-d مقایسه کنند.

برخورد‌دهنده بزرگ هادرون درحال حاضر به منظور انجام تعمیرات خاموش است و تا سال 2015 فعالیت خود را از سر نخواهد گرفت،‌اما فیزیکدانان همچنان درحال بررسی داده‌هایی هستند که طی آزمایش‌های مختلف برخورد‌دهنده به دست آمده‌اند.

کد خبر 223882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز