دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در لانگ‌آیلند آمریکا خود را برای حرکت دادن آهن‌ربایی 15 تنی در مسیری به طول 51 هزار کیلومتر آماده می‌کنند.

آهن‌ربا

براساس گزارش NBC، قرار است این قطعه الکترومغناطیسی 15 متری از راه زمینی به خانه خود در شتابگر ملی فرمی در سازمان انرژی آمریکا منتقل شود. این سفر بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید.

این آهن‌ربای غول‌پیکر که وزن آن دست کم 15 تن است در دهه 1990 توسط دانشمندان بروکهاون ساخته شده‌است. اکنون این دانشمندان دیگر به آهن‌ربا نیازی ندارند و از این رو قرار است این آهن‌ربا به لابراتوار فرمی انتقال داده شود تا از آن در آزمایشی جدید به نام Muon g-2 استفاده شود.

در این آزمایش برروی خواص ذره موآن، ذره زیراتمی که طول عمر آن تنها 2.2 میلیونیوم است، مطالعه خواهد شد. نتیجه این آزمایش می‌تواند به اکتشافات جدیدی در قلمرو فیزیک ذره‌ای منتهی شود.

هزینه این سفر 51 هزار کیلومتری درحدود سه میلیون دلار تخمین زده شده‌است، که البته در مقایسه با هزینه ساخت آهن‌ربایی جدید که در حدود 30 میلیون دلار خواهد بود، رقمی ناچیز است.

این حلقه مغناطیسی از آلومینیوم و فولاد و سیم‌پیچ‌های ابررسانای داخلی ساخته شده‌است. برای حرکت دادن این آهن‌ربا قرار است از تریلر و یدک‌کشی ویژه استفاده شود. این سفر از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 219242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز