مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان چینی می‌گویند سبک‌ترین ماده جهان را ساخته‌اند که می‌تواند نقش مهمی را در مبارزه با آلودگی زیست محیطی ایفا کند

ساخت سبک ترین ماده جهان در چین

به گزارش مهر، پروفسور جائو چائو از دانشگاه ژجیانگ و مجری این تحقیقات گفت: این ماده که چگالی‌اش فقط 0.16 میلی گرم در سانتی‌متر مربع یعنی یک ششم چگالی هواست یک هواژل گرافنی است که به نام هواژل کربنی نیز شناخته می‌شود.

وی افزود: مهمترین کیفیت این ماده جدید ساخت آسان آن و توانایی زیادش در جذب نفت است.

این ماده از یک ژل مشتق شده که مولفه مایع آن که با گاز جایگزین شده است. این ماده ظاهر جامد دارد که چگالی آن بسیار پایین است.

هواژل کربنی می‌تواند نقش مهمی را در کنترل آلودگی‌های ناشی از نشت نفت، تصفیه آب و هوا ایفا کند.

علاوه بر این، این ماده ایده آلی برای عایق ذخیره انرژی، حامل کاتالیستی و جاذب صدا است.

سال‌های سال است که دانشمندان سراسر جهان به دنبال شیوه‌هایی برای تولید سبک‌ترین ماده می‌گردند.

در سال 2011 محققان آزمایشگاه HRL، دانشگاه کالیفرنیا ایروین و موسسه فناوری کالیفرنیا با همکاری یکدیگر هواژل نیکل را با چگالی 0.19 میلی گرم بر سانتی متر مکعب ساختند.

هواژل ساخت چینی‌ها از راهبرد یخ خشک تولید شده است که رطوبت را از نانولوله‌های کربنی و گرافنی می‌گیرد اما انسجام آنها را حفظ کرده و آنچه را که به اعتقاد آنها سبک‌ترین ماده جهان است تولید کنند.

ساختار هواژل کربنی مشابه اسفنج کربنی است. بر خلاف ظاهر شکننده‌اش خاصیت کشسانی فوق العاده‌ای دارد و پس از فشرده سازی دوباره به حالت اولیه‌اش بازمی‌گردد.

این ماده بیشترین خاصیت جذب کننده نفت را دارد. موادی که در حال حاضر توانایی جذب نفت را دارند می‌توانند 10 برابر وزن خود این مواد آلی را جذب کنند اما محققان چینی ادعا دارند هواژل ساخت آنها می‌تواند تا 900 برابر وزن خود نفت جذب کند. یک گرم از این هواژل می‌تواند هر ثانیه 68.8 گرم مواد آلی جذب کند همین امر این ماده را به گزینه مطلوبی را برای جذب نفت نشت شده به دریاها تبدیل می‌کند.

کد خبر 205993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز