چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹

همشهری آنلاین: دانشمندان مدارک جدیدی از وجود عنصری به اثبات نرسیده با عدد اتمی ۱۱۵ ارائه کرده اند، کشفی که می‌تواند عنصری جدید را به جدول تناوبی عناصر بیافزاید.

عنصر شیمیایی

براساس گزارش BBC، این عنصر جدید هنوز به تایید مقامات رسمی نهاد‌های شیمی و فیزیکی نرسیده‌است. این عنصر به شدت رادیواکتیو بوده و طول عمر آن کمتر از یک ثانیه است و پس از آن به اتم‌های سبک‌تر تبدیل می‌شود.

عنصر جدید که اولین بار توسط دانشمندان روسی در سال 2004 معرفی شد عنصری بسیار سنگین است که هنوز باید در انتظار تایید نهاد‌های رسمی شیمی و فیزیک باقی بماند.

مدارک جدید از وجود این عنصر توسط تیمی از دانشمندان سوئدی در دانشگاه لاند منتشر شده‌است. پس از کشف عنصر 115 محققان به صورت مستقل تلاش کردند تعداد پروتون‌های دقیق این عنصر را برای تایید وجود آن محاسبه کنند. اما یافته‌های نهایی فراتر از محاسبات استاندارد بوده و ایزوتوپی از عنصری بسیار جدید تولید شد که طی فرایندی رادیو‌اکتیو به نام فرسایش آلفا به ذرات دیگر تبدیل شد.

محققان همچنین به اطلاعاتی دست پیدا کردند که به آنها دیدگاهی عمیقتر از ساختار و خواص هسته اتمی این عنصر فوق سنگین می‌داد. محققان نواری باریک از عنصر آمریکیوم را با یون‌های کلسیوم بمباران کردند که این کار به آنها امکان داد فوتون‌های مرتبط با فرایند فرسایش آلفای عنصر جدید را محاسبه کنند. انرژی پروتون‌ها مانند اثر انگشت هویت این عنصر جدید را نمایان کرد.

اکنون این عنصر احتمالی جدید توسط کمیته‌ای از اعضای اتحادیه بین‌المللی فیزیک و شیمی کاربردی و محض مورد بازبینی قرار خواهند داد تا درباره انجام آزمایش‌های بیشتر بروری آن پیش از اعلام کشف عنصری جدید تصمیم‌گیری کنند.