دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸

همشهری آنلاین: کشف ذره بوزون هیگز رویدادی حقیقی است،‌اما فیزیکدانان درباره همخوانی ذره کشف شده با پیش‌بینی‌های موجود هنوز تردید‌های فراوانی دارند.

بر اساس گزارش لایوساینس، تاکنون داده‌های به‌دست آمده نشان داده‌اند که ذره کشف شده هیگز، ذره‌ای که می‌تواند ایجاد جرم در دیگر ذرات را توضیح دهد،‌هیچ شگفتی خاصی ایجاد نکرده‌است،‌اما این به آن معنی نیست که این ذره در آینده نیز شگفتی‌ساز نخواهد بود. فیزیکدانان در روز 13 آوریل 2013 در نشست انجمن فیزیک آمریکا اعلام کردند که این ذره کشف شده می‌تواند در آینده شگفتی‌ساز شود و حتی ممکن است بوزون‌های هیگز دیگری کشف شوند.

مارکوس کلات فیزیکدان MIT در این نشست گفت مدلهای نظری زیادی وجود دارند که پیش‌بینی می‌کنند میدان هیگز بسیار پیچیده‌است. برخی از این نظریات پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از پنج بوزون هیگز با جرم‌های مختلف وجود دارند.

فیزیکدانان در ماه مارچ تایید کردند ذره جدیدی که در بزرگترین برخورد‌دهنده فیزیکی جهان کشف شده، بوزون هیگز است. این ذره که جرمی 126 برابر جرم یک پروتون دارد، به نظر با مدل استاندارد فیزیک،‌غالب‌ترین نظریه در فیزیک ذره‌ای، هم‌خوانی دارد. در این مدل بوزون هیگز با میدان هیگز، میدان انرژی که درون فضا پخش شده و بسیاری از ذرات را به جرم آغشته می‌کند، در ارتباط است. اصل بر این است که همانطور که یک شناگر با حرکت در میان یک استخر خیس می‌شود،‌ ذرات نیز با عبور از میان میدان هیگز دارای جرم می‌شوند.

کشف این ذره هیگز تاکنون منجر به ناخشنودی فیزیکدانان شده‌است زیرا آنها امیدوار بودند این ذره بتواند نظریات آنها را به سرانجام برساند اما آنها را در بلاتکلیفی نگه‌داشته‌است. محققان اکنون می‌گویند باید اطلاعات بیشتری درباره هیگز به دست بیاورند،‌ از جمله اینکه آیا تنها یک نمونه از این ذره در جهان وجود دارد؟ ممکن است در سال 2015 با فعال‌سازی دوباره برخورد دهنده بزرگ هادرون فیزیکدانان بتوانند نمونه‌هایی سنگین‌تر از بوزون هیگز را کشف کنند، یا شاید انواع دیگر آن در داده‌هایی که دردست بررسی هستند پنهان شده باشند.

کد خبر 209186