در ایام نوروز روزانه بیش از 1500نفر از محوطه داخلی باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند، البته این آمار غیر از تعداد زائران کاروان‌های راهیان نور است که هر روزه برای بازدید به این مکان می‌آمدند.

در این باره سردار خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: روزانه بیش از 1500 نفر از شهروندان داخل محوطه باغ موزه شدند که درصورت تمایل می‌توانستند با تهیه بلیت از محوطه داخلی و تالارها بازدید کنند. در تعطیلات نوروز علاوه بر اینکه ورود و استفاده از محوطه مجموعه موزه دفاع مقدس برای عموم رایگان بود، گردشگران از تخفیف ویژه 70درصدی بلیت‌ها برای بازدید از محوطه داخلی و تالارهای موزه نیز برخوردار بودند.

سردار خضرایی همچنین اظهار کرد: بازدید از تالارها و محوطه‌ها با حضور 80 راوی که نقش راهنما را نیز برای بازدیدکنندگان داشتند انجام شد. این راویان که گردشگران را همراهی می‌کردند حدود دوسال زیرنظر سردار صفوی، سردار غلامپور، سردار علایی و... دوره‌های آموزشی لازم را سپری کرده اند و علاوه براین به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه نیز مسلط هستند تا راهنمای گردشگران خارجی هم باشند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تا به حال زائران کاروان‌های راهیان نور استان‌های گلستان، خراسان رضوی و چندین استان دیگر از این موزه دیدن کرده‌اند و باتوجه به آمار، روزانه 800 نفر زائر به باغ موزه مراجعه می‌کنند. وی همچنین یادآور شد: سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از طریق مؤسسه هاتف شهر، گروه‌های مختلفی را در محوطه‌های داخلی و خارجی باغ موزه مستقر کرد که به اجرای برنامه‌های متنوع و برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه صنایع‌دستی پرداختند.

بنابراین گزارش بازدیدکنندگان در ایام نوروز همه روزه از ساعت 10صبح تا پنج‌بعدازظهر از محوطه تالارها بازدید داشتند البته محوطه باغ موزه دفاع مقدس تا 9شب نیز پذیرای بازدیدکنندگان بود و تنها در روز سه‌شنبه مصادف با 13فروردین باغ موزه تعطیل بود.

فصل همدلی در باغ موزه دفاع مقدس

همزمان با آغاز سال نو و روئیدن شکوفه‌های بهاری باغ راه موزه دفاع مقدس نیز میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی با عنوان فصل همدلی بود. برنامه فصل همدلی شامل کارگاه‌های هنری، برنامه هنری گروه دستان گویا، نقالی و پرده‌خوانی بود که به شهروندان و مهمانان نوروزی عرضه شد. این برنامه‌ها که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا شد از ابتدای فروردین ماه آغازشد و تا 12 فروردین 92 ادامه داشت.

مهمانان ضمن بازدید از تالارهای هفت‌گانه باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت از این برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز استفاده می‌کردند. تعدادی از غرفه‌ها با غذای‌های محلی و بومی ایرانی از مهمانان پذیرایی می‌کردند.

ویژگی‌های باغ‌موزه دفاع مقدس

معماری محوطه بیرونی باغ موزه دفاع مقدس برگرفته از معماری باغ‌های ایرانی است و به همین خاطر در دو سوی آن درختان بلند کاشته شده‌اند و در میانه، آبنمایی قرار دارد. ساختار باغ‌موزه هم بر پایه رمپ بوده و به همین دلیل تردد و رفت‌وآمد با ویلچر در این باغ دره بسیار آسان است. ورودی محوطه بیرونی موزه از شمال آغاز شده و در ابتدا با سمبل‌های هفت منازل موزه مواجه می‌شویم و از آنجا می‌توانیم تا دل دریاچه پیش رویم.

علاوه بر پوشش سبز متنوع به مساحت 18 هکتار و دریاچه، باغ موزه شامل ساختمان‌های رستوران، گالری و فروشگاه نیز هست. دریاچه مجموعه موزه دفاع مقدس به وسعت شش‌هزارمتر مربع در بخش میانی باغ موزه واقع شده است. این دریاچه یادآور عملیات‌های آبی رزمندگان در روزهای نبرد و به پیشرفته‌ترین تجهیزات نمایش‌های لیزری، آب و آتش مجهز است. در این قسمت از موزه که از جمله بخش‌های جذاب مجموعه به شمار می‌آید انواع نمایش‌های لیزری، نمایش‌های آب و آتش و نمایش فیلم روی پرده آبی (برای نخستین بار در ایران) اجرا می‌شود. از دیگر مشخصات باغ موزه دفاع مقدس ارائه محتوا، روح حماسی و معارف دفاع مقدس در قالب فناوری‌های نوین اعم از نمایشی، تعاملی و تلفیقی است. همچنین صدها نمایشگر مجهز به کیوسک‌های اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تدقیق‌شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، مستند به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و اسناد معتبر ملی و بین‌المللی تدارک دیده شده است. علاوه بر امکانات مورد اشاره باید بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند نظارتی، بهره‌گیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره و نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم، مالتی مدیا، مدارک و اسناد، نقشه و...، ساخت مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به‌عنوان نماد مقاومت مردم شریف ایران اسلامی را نیز اضافه کرد. ساخت سه آمفی‌تئاتر به نام‌های خلیج‌فارس، هویزه و سوسنگرد جمعا با ظرفیت حدود هزارو 300 صندلی، امکان برگزاری نمایش، همایش و برنامه‌های فرهنگی هنری و امکانات ترجمه همزمان، صدای دالبی و سراند، نمایش فیلم سه بعدی دیجیتال با عینک مخصوص را فراهم می‌سازد.

از دیگر ویژگی‌های باغ موزه دفاع مقدس ساخت بخشی از یک محله در شهر خرمشهر، بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات اصلی، سنگرهای رزمندگان در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر جبهه‌ها و بازسازی حضور رزمندگان اسلام در این سنگرها و وجود کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از 11هزار عنوان کتاب و تجهیز آن به‌عنوان کتابخانه الکترونیکی دفاع مقدس است. درمحوطه این باغ موزه بخش‌هایی از ادوات زرهی اغتنامی از ارتش بعث، هواپیماهای شکاری، سبک و فوق سبک، موشک‌های زمین به زمین به کارگیری شده در جنگ شهرها و هواپیماهای بدون سرنشین (RPV) به‌کارگیری شده در دفاع مقدس در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار داده شده است.

کد خبر 209152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز