جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان امریکایی می‌گویند مولکول‌هایی را کشف کرده‌اند که از تجمع پروتئینی که با آسیب‌زدن به سلول‌های عصبی باعث بروز بیماری آلزایمر می‌شود جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها این کشف توضیح ‌‌دهنده آن است که چرا بیماری آلزایمر مانند اغلب بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی در سنین پیری رخ می‌دهد.

گر چه هنوز علت بیماری آ‌لزایمر دقیقا روشن نیست، اما مظنون اصلی پروتئین چسبناکی است که بتا آمیلوئید نام  دارد.این ماده در مغز همه افراد وجود دارد اما سلول‌های سالم به نحوی از دست آن خلاصی می‌یابند. اما در مبتلایان به آلزایمر، بتا آمیلوئید هم درون سلول‌های مغز  تشکیل می‌شود و هم تود‌ه‌هایی را تشکیل می‌دهد که سلول‌های عصبی را می پوشانند و پلاک‌های مشخص بیماری را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگران موسسه تحقیقات زیست‌شناسی سالک و  موسسه پژوهشی اسکریپس نحوه جلوگیری از تشکیل آمیلوئید را در سلول‌ها و چگونگی تاثیر تدریجی پیری طبیعی در مختل کردن این فرآیند سم‌زدایی را روشن کرده‌اند.دو مولکول پاک ‌کننده به نام‌های HSF-1 و DAP-16 در دفع و غیرسمی‌کردن بتاآمیلوئید درون سلول‌های عصبی نقش دارند و عمل هر دو ی آنها با پیر شدن تدریجا کند می‌شود.

دکتر آندرو دیلین زیست‌شناس موسسه سالک در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق می‌گوید که این یافته درک ما را از چگونگی ایجاد آلزایمر تغییر می‌دهد. تا همین اواخر دانشمندان فکر می‌کردند که توده‌های آمیلوئیدی  یا پلاک‌ها که در خارج سلول تشکیل می‌شوند نقش اصلی در نابودی سلول‌های عصبی و ایجاد آلزایمر را دارند.اما این پژوهش  از یافته‌های اخیری حمایت می‌کند که نشان می‌دهد که رشته‌های کوچکتر آمیلوئیدی درون سلول، عامل تخریب آنها  هستند.

این یافته‌ها، بالقوه می‌توانند به ساختن داروهایی بینجامند که با تشدید اثر مولکول‌های پاک‌‌کننده از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری کنند.

کد خبر 2090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز