چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

گروه سلامت: از این ویتامین ساده و بی‌ادعا، هر چه بگویید برمی‌آید. از اول دوران جنینی به آن احتیاج داریم تا وقتی به سن پدربزرگ‌هایمان برسیم.

این بار محققان دانشگاه کلمبیا کشف جدیدی درباره فواید اسید فولیک ارائه کرده‌اند و آن این‌که مصرف این ویتامین ممکن است بتواند جلوی بروز بیماری آلزایمر را بگیرد.

در این مطالعه، 965فرد میانسال که هیچ نشانه‌ای از زوال عقل (دمانس یا آلزایمر) نداشتند، انتخاب شدند. همه این افراد به مدت 7سال تحت نظر بودند و در این مدت رژیم غذایی و میزان مصرف ویتامین‌های گروه ب در آنها ثبت شد.

در پایان دوره مطالعه، 192نفر به آلزایمر مبتلا شده بودند. وقتی افراد را از لحاظ میزان مصرف مکمل ویتامینی به چهار گروه تقسیم کردند و میزان بروز آلزایمر را در هر یک تعیین کردند، تازه متوجه نقش اسید فولیک و سایر ویتامین‌های گروه ب در پیشگیری از این بیماری شدند. در گروهی که بیشترین میزان اسید فولیک را مصرف کرده بودند، خطر بروز آلزایمر، 50درصد کمتر از کل افراد بود.

دانشمندان می‌گویند اسید فولیک، ویتامین ب‌12 و 6 می‌تواند اسیدآمینه‌ای به نام «هوموسیستئین» را در بدن کم کند و به این ترتیب مانع از تخریب و پیرشدن سلول‌های عصبی شود. این محققان، یافته‌های مطالعه‌شان را در شماره ژانویه نشریه «آرشیو نورولوژی» چاپ کرده‌اند.

کد خبر 13009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز