همشهری آنلاین: دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: تاکنون از خاتمی از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای کاندیداتوری در انتخابات دعوت شده ولی قبول نکرده و بنابراین حضور خاتمی در انتخابات منتفی است.

مصطفی کواکبیان با اشاره به کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مرکزی جبهه اصلاح‌طلبان ایران تاکنون بر روی محمد خاتمی بحث و از وی برای کاندیداتوری دعوت به عمل آوردند ولی تا جایی که بنده مطلعم خاتمی در انتخابات یازدهم کاندیدا نمی‌شود. در عین حال شورای مرکزی جهبه اصلاح‌طلبان ایران بیان کرده در صورت عدم کاندیداتوری خاتمی از بنده به عنوان کاندیدای اختصاصی خود حمایت می‌کند. مهمترین اظهارات کواکبیان به نقل از فارس را در زیر بخوانید:

  • تاکنون عارف و بنده به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری کرده‌ایم. البته افراد دیگری چون اسحاق جهانگیری، مهرعلیزاده و حسن کمالی نیز مطرح شده‌اند ولی اعلام کاندیداتوری نداشته‌اند؛ برداشت ما این است که حضور خاتمی در انتخابات آینده قطعاً منتفی است مگر اینکه تصمیم جدیدی بگیرد.
  • بنده دولت اخلاق را مطرح کرده‌ام و مسئله اقتصاد و معیشت مردم، سیاست خارجه و روابط دیپلماتیک، تحولات ساختاری اداری دولت، مباحث مربوط به امور اجتماعی و فرهنگی جامعه و بحث سیاست داخلی از جمله پنج محور و اولویت اصلی در دولت یازدهم خواهد بود.
  • بنده در حال حاضر معتقدم که مذاکرات ایران و 1+5 نتیجه‌بخش نیست چراکه مشکل جای دیگری بوده و بحث اساسی در این مذاکرات به‌گونه‌ای رابط آمریکا و ایران است و تا زمانی که این مشکل سیاسی را داشته باشیم 1+5 نیز در چارچوب این مشکل زمان را هدر می‌دهد.
  • باید راه برون‌رفت از این چالش اصلی را در روابط ایران و آمریکا جستجو کرد. البته آمریکایی‌ها در این مذاکرات می‌خواهند زورگویی و سلطه‌طلبی داشته باشند در حالی که می‌دانند ما هیچ انحراف و به اصطلاح دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نداریم چراکه حتی آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی خودشان هم به این موضوع اعتراف دارند.
  • البته بنده مخالف برگزاری مذاکرات نیستم ولی معتقدم که باید به جای وقت‌گذرانی از طریق کار کارشناسی و تخصصی ورود پیدا کرده و مقداری جدی‌تر برخورد کنیم.
  • راهکار این است که باید تنش‌زدایی و استکبارستیزی را با هم جمع کرد چراکه در حال حاضر بسیاری از افراد یا به تنش‌زدایی یا به استکبارستیزی اقبال دارند؛ البته جمع این دو موضوع علم و دانش‌آموختگی می‌خواهد که مسئولان فعلی از تخصص و علم کمتری در این موضوع بهره‌مند هستند.
  • ظرف مدت 6 ماه با اجازه رهبری رابطه ایران و آمریکا را برقرار خواهم کرد. مقام معظم رهبری در بیانات خود در ابتدای فروردین‌ماه سال جاری در مشهد مقدس فرمودند که مخالف مذاکره با آمریکا نیستند بلکه معتقدند خط قرمزها باید رعایت شود. بنابراین باید از سر مصلحت، حکمت، صبر و اقتدار بحث رابطه ایران و آمریکا را به سرانجام برسانیم و از کار کارشناسی بهره‌ گرفته و از رفتارهای زیگزاگی دست برداریم؛ نباید اینگونه باشد که روزی بگوییم قطعنامه‌ها ورق پاره بود و روز دیگر بیان کنیم که قطعنامه‌ها بر ما تأثیر گذاشته است.
کد خبر 208660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز