سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرگ مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس در روز دوشنبه، باعث شادمانی چپ گرایان، معدنچیان و مردم آرژانتین شد.

مرگ تاچر فقرا و آرژانتینی ها را شادمان کرد

به گزارش ایرنا،خبرگزاری فرانسه سه شنبه از پاریس گزارش داد که مردم کوچه بازار گلاسکو و محله های جنوب لندن از جمله بریکستون در دسته های کوچک به خیابان ریخته و از مرگ تاچر نخست وزیر قدرتمند اسبق انگلیس ابراز خوشحالی کردند.

برخی از مردم دست نوشته هایی به همراه داشتند که در آنها چنین آمده بود:شاد باشید- تاچر مرده است.

مارگارت تاچر دو شنبه در یکی از گران ترین هتل های لندن که آخرین روزهای عمر خود را سپری می کرد براثر سکته قلبی درگذشت. وی سال های آخر عمر را با بیماری آلزایمر (فراموشی) می گذراند.

معدنچیان انگلیس از سخت ترین دشمنان وی بودند و دیوید هاپر از اتحادیه ملی معدن کاران یکی از افراد ارشد این دسته از مردم انگلیس که دوشنبه روز تولد خود را جشن می گرفت، گفت: من اکنون از مرگ وی جشن گرفته ام.

وی مرگ تاچر را خامه روی کیک تولدش توصیف کرد.

دولت تاچر در سال 1985 اعتصاب معدنچیان را با قدرت داغان کرد و آنها را مجبور کرد تا بسته شدن معدن های زغال سنگ را بپذیرند.

دست اندرکاران مسایل سیاسی و اجتماعی اروپا این امر را یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ صنعتی انگلیس اعلام کرده اند.

درحالیکه طیف های مختلف دست راستی ها در نقاط مختلف جهان از مرگ تاچر ابراز اندوه کرده و وی را فردی معرفی می کنند که انگلیس را از ورطه رکود اقتصادی نجات داد، اما جناح چپ انگلیس او را فردی معرفی می کند که صنعت سنتی انگلیس را برهم زد و مدعی می شوند که اصلاحات وی شیرازه و بافت جامعه را از هم درید.

جری آدامز رهبر شین فین حزب جمهوری خواه (ایرلند) اعلام کرد که تاچر یا به قول طرفدارانش بانوی آهنین نقش شرم آوری در شمال ایرلند که مردم آن خواهان استقلال و جدایی از انگلیس هستند، ایفاء کرده است.

مرگ تاچر در آرژانتین هم با واکنش هایی همراه بود. مردم این کشور وی را یک رهبر انگلیسی می دانند که جنگ نابرابر فالک لند را در سال 1982 برای آرژانتینی ها به ارمغان آورد.

دومینیکو گوسکوماگنو از کهنه سربازانی که در جنگ فالک لند شرکت داشتند و 71 سال دارد، گفت: شادی و رحمت خداوند بر آن روزی باد که این زن دهشتناک مرد. او زن نفرت انگیزی بود. برای برنده شدن در انتخابات انگلیس، جنگ را راه انداخت.

تاچر به عنوان یک رهبر انگلیسی همیشه مواضع خصمانه ای نسبت به مردم ایران و انقلاب اسلامی داشت و در سیاست بین المللی همیشه با آمریکا بویژه رونالد ریگان رییس جمهوری پیشین آمریکا همراهی داشت.

کد خبر 208193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز