همشهری آنلاین: به گفته وزارت دفاع انگلیس، در طول پنج سال گذشته نزدیک به ۴۵۰ پهپاد ترورکننده این کشور در عراق و افغانستان مفقود شده و یا سقوط کرده است.

انگلیس

به گزارش پرس تی وی، این آمار بر اتکای ارتش انگلیس به فناوری و به ویژه اعزام هواپیماهای بدون سرنشین تاکید دارد که از یک سو خطر را برای نیروهای خط مقدم به حداقل می‌رساند و از سوی دیگر بیشترین تهدید را برای غیرنظامیان کشور مورد هدف فراهم می‌آورد.

افشای این خبر از سوی وزارت دفاع انگلیس سبب نگرانی مبارزان را درباره میزان اعتبار پهپادها فراهم آورد. این افراد می‌گویند پهپادهای کوچکتر، که بیشتر در معرض سقوط هستند، به آنهایی شباهت دارند که اکنون در حریم هوایی انگلیس در حال پرواز هستند.

کریس کول، یکی از اعضای وب سایت ناظر «درون وارز یو کی» (Drone Wars UK) گفت: «صنعت ساخت پهپادها سود اقتصادی مورد انتظار از هواپیماهای بدون سرنشین را تامین می‌کند اما این آزادی مدنی و مفاهیم امنیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

کول افزود: «بدون پیشرفت چشمگیر در میزان اعتبار و امنیت پهپادها، قانون‌گذاران نباید به راحتی حریم هوایی انگلیس را برای هواپیماهای بدون سرنشین باز بگذارند.»

به گفته رسانه‌های انگلیس این کشور در طول ۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیارد پوند برای پیشبرد پهپادهای ترورکننده خود هزینه کرده است.

پیشبرد چنین پهپادهایی از سوی امریکا و هم‌پیمانان آن به کشتار دست کم صدها تن از غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله بسیاری از زنان و کودکان در خاورمیانه و مناطق جنوب آسیا انجامیده است.

کد خبر 201427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز