همشهری آنلاین: وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام یک آزمایش هسته‌ای چهارم در آینده نزدیک باشد.

کره شمالی

به گزارش ایسنا، یک سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی روز دوشنبه با استناد به بررسی فعالیت‌های انجام گرفته در اطراف سایت آزمایشات هسته‌ای کره شمالی گفت: ما متوجه شدیم که فعالیت‌های غیرعادی که نشان دهد این کشور قصد انجام یک آزمایش هسته‌ای را دارد مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که پیش از آن یک مقام دیگر دولت کره‌جنوبی اعلام کرده بود که نشانه‌ها حاکی از آن است که کره شمالی خود را برای چهارمین آزمایش هسته‌ای‌اش آماده می‌کند.

روزنامه جونگ‌آنگ به نقل از گزارشات اطلاعات جاسوسی کره جنوبی گزارش داد که از هفته گذشته افزایش قابل توجهی در فعالیت‌های موجود در سایت هسته‌یی پونگیه - ری مشاهده شده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت کره جنوبی گفت: ما به دقت در حال بررسی این وضعیت که شباهت زیادی به آن چه پیش از آزمایش هسته‌یی سوم اتفاق افتاد دارد، هستیم.

ریو کیل جا، وزیر اتحاد کره جنوبی نیز در جلسه یکی از کمیته‌های پارلمان کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت که "چنین نشانه‌هایی وجود دارد"، ولی از اشاره به جزییات خودداری کرد.

کیم جانگ سو، مشاور ارشد امنیت ملی پارک گون هیه، رییس‌جمهور کره جنوبی گفت که یک پرتاب آزمایشی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگری می‌تواند قبل یا بعد از چهارشنبه، تاریخی که کره شمالی برای ترک پیونگ‌یانگ برای دیپلمات‌های خارجی تعیین کرده است، اتفاق بیافتد.

اکثر دیپلمات‌های خارجی توجهی به هشدار کره شمالی مبنی بر این که بعد از 10 آوریل آن جا ممکن است برای این دیپلمات ها امن نباشد، نکرده‌اند.

کره شمالی که از تحریم‌های جدید سازمان ملل و رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی عصبانی‌ است در هفته‌های اخیر تهدیدات شدید‌الحنی را بیان کرده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا ظاهرا در تلاش برای اجتناب از درگیری بیش‌تر با کره شمالی آزمایش یک موشک قاره‌پیما را در مرکز هوایی وندنبرگ در ایالت کالیفرنیا به مدت یک ماه به تاخیر انداخته است.

چین که تنها متحد کره شمالی محسوب می‌شود نیز ظاهرا از اقدامات اخیر این کشور ناراضی است.

وانگ یی، وزیر امور امور خارجه چین اخیرا در گفت‌وگو با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که پکن با "اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز" از هر کشوری در منطقه مخالف است و اجازه نخواهد داد کسی در همسایگی چین دردسر درست کند.

کد خبر 208170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز