شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای دارای سفارت در پیونگ یانگ در حال حاضر تصمیمی برای خروج دیپلمات‌هایشان از کره شمالی ندارند.

lavrov

وزیر امور خارجه روسیه  از پیونگ‌یانگ درباره اعلام ضرب‌الاجل برای خروج دیپلمات‌های خارجی از این کشور و تضمین‌نکردن امنیت دیپلمات‌ها  توضیح خواست.

  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر به ازبکستان اعلام کرد که مسکو با چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برای مشخص شدن انگیزه این درخواست دولت پیونگ یانگ همکاری می‌کند و در ارتباط است.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،او گفت: این درخواست برای تمامی سفارت‌خانه‌ها در پیونگ یانگ ارسال شده و اکنون درصدد هستیم تا شرایط و اوضاع کاملا مشخص شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما نگران افزایش تنش‌ها هستیم حتی اگر تنها یک جنگ لفظی باشد. ما خواهان درک علت ارائه این پیشنهاد از سوی دولت پیونگ یانگ هستیم، این‌که این خواست و تصمیم رهبر کره شمالی است یا فقط یک پیشنهاد است.به ما گفته شده که این فقط یک پیشنهاد است.

ده‌ها کشور در کره‌شمالی سفارتخانه دارند. دنیس سامسونف، سخنگوی سفارتخانه روسیه در کره شمالی به رسانه‌های روس گفت که سفارت این کشور به صورت عادی در حال فعالیت است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که لندن اقدام آتی‌اش در قبال کره‌شمالی را بررسی خواهد کرد و هیچ طرحی برای خروج فوری از پیونگ یانگ ندارد.

این وزارتخانه با تایید دریافت این پیشنهاد، آن را بخشی از لفاظی‌های پیونگ یانگ برای نشان‌دادن آمریکا به عنوان یک تهدید دانست.

سوئد نیز اعلام کرد که وزارت خارجه کره شمالی با دیپلمات‌های خارجی دیداری داشته اما به آنها دستور خروج از کشور را نداده‌است.

سوئد حافظ منافع آمریکا در کره شمالی است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این پیشنهاد را بخشی از جنگ لفظی دانست و گفت: سوال این است آخرش که چه؟ این دولت یک رژیم غیرقابل پیش‌بینی است. ما جانب احتیاط را رعایت می‌کنیم و اقدامات مناسب را انجام خواهیم داد چه در عرصه دفاعی و چه بازدارندگی. هم ما و هم متحدانمان اما همچنان از کره‌شمالی می‌خواهیم شیوه خود را تغییر دهد چرا که با این کارها نمی‌تواند به انزوای خود خاتمه دهد.

فیدل کاسترو، رهبرپیشین کوبا نیز به کره‌شمالی درخصوص جنگ هشدار داد و اوضاع در شبه جزیره کره را عجیب و نامعقول توصیف کرد و تهدیدهای مطرح شده از سوی دولت پیونگ‌یانگ را یکی از خطرناک‌ترین جنگ‌های هسته‌ای در 50 سال گذشته خواند.

کشورهای جمهوری چک، رومانی، لهستان، بلغارستان و هند که در پیونگ یانگ سفارتخانه دارند گفته‌اند که اوضاع را مورد بررسی قرار می‌دهند اما تصمیم به خروج ندارند.

سخگوی دولت آلمان نیز گفت که برلین سفیر کره شمالی را برای اعلام نگرانی جدی برلین از تشدید جدی تنش‌ها در شبه جزیره کره فراخوانده است.

کد خبر 207553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز