جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اگر تا پیش از این مقام‌های دو کره به همراه آمریکا فقط درباره تقابل و جنگ، حرف می‌زدند حالا با نقل و انتقال موشک‌ها به نقاط راهبردی، هر کدام از آنها یک قدم بلند در مسیر صف‌آرایی موشکی برداشته‌اند تا همه‌‌چیز در انتظار جرقه نخستین شلیک یا حرکت خصمانه جدی باشد.

کره

پس از آنکه خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی از انتقال دومین موشک با برد متوسط از سوی کره‌شمالی به سواحل شرقی این کشور خبر داد کشتی‌های جنگی مجهز به سامانه دفاع موشکی هم از سوی سئول اعزام شدند تا همه با انگشت‌های روی ماشه، در حال رصد تحرک‌های نظامی باشند. این در حالی است که آمریکا هم سامانه دفاع موشکی خود را در جزیره گوام در اقیانوس آرام مستقر کرده است تا این تقابل موشک‌‌ها به نقطه اوج خود برسد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داده که کره‌شمالی موشک‌های با برد حدود سه‌هزار کیلومتر را در سواحل شرقی این کشور آماده پرتاب کرده است. پیش از این وزیر دفاع کره‌جنوبی در واکنش به خبر انتقال نخستین موشک به این منطقه گفته بود این موشک «برد قابل‌توجهی» دارد اما بعید است که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را داشته باشد. کره‌شمالی در روزهای گذشته آمریکا را تهدید به حمله‌ای با استفاده از بمب هسته‌ای کرده است؛ هر چند کارشناسان می‌گویند پیونگ‌یانگ هنوز توانایی فنی این اقدام را ندارد. کره‌شمالی موشک‌های لازم برای این اقدام را در اختیار دارد اما گفته می‌شود هنوز نمی‌تواند آنها را به کلاهک هسته‌ای مجهز کند.

مقام‌های کره‌جنوبی درحالی‌که تنش در منطقه هر روز بیشتر می‌شود گفته‌اند نقل و انتقال موشک‌‌های کره‌شمالی احتمالاً برای تمرین بوده و اقدامی خصمانه نیست. با وجود این خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی گزارش داده که در مقابل این اقدام، سئول دو کشتی جنگی مجهز به سامانه موشکی ایجیس را روانه سواحل شرقی و غربی خود کرده است.

این سامانه که قادر است موشک‌‌های بالستیک را در فضا رهگیری و منهدم کند تنها در اختیار آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن است. آمریکا که در روزهای گذشته برای یک عرض‌اندام نظامی بمب‌افکن‌های بی‌۲ و بی‌۵۲ خود را در آسمان منطقه به پرواز در آورده بود سامانه موشکی‌ خود را در جزیره گوام و منطقه نزدیک به شبه جزیره کره مستقر کرده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که این اقدام برای تأمین امنیت مردم آمریکا و متحدان این کشور صورت گرفته است. کشتی‌های جنگی این کشور هم ازجمله ناوشکن‌های یو اس اس جان مک‌کین و یو اس اس دیکاتور در آب‌های منطقه مستقر شده‌اند.جزیره گوام که محل استقرار یکی از پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس آرام است به همراه ایالت هاوایی اهدافی هستند که کره‌شمالی اعلام کرده درصورت وقوع جنگ آنها را هدف حمله قرار خواهد داد.


این صف‌آرایی و تنش‌های گسترده درمنطقه باعث نگرانی شدید جهانی شده است. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از کره‌شمالی خواسته رویکرد خود را تغییر دهد و هشدار داده که این کشور در موضع‌گیری‌هایش زیاده از حد تند رفته است.
وی ابراز نگرانی کرده که هر «بحران ناخواسته‌ای» در شبه‌جزیره کره می‌تواند «تبعاتی بسیار جدی» داشته باشد. روسیه و چین هم که از متحدان نزدیک کره‌شمالی هستند از اوضاع ابراز نگرانی کرده‌اند. آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که اقدام‌های کره‌شمالی اگر امکان احیای مذاکرات شش جانبه را عملا منتفی نکند شرایط گفت‌وگو را بسیار دشوار می‌کند. با وجود این ابراز نگرانی‌ها و هر چند خیلی‌ها این صف‌آرایی موشکی را مهره‌چینی برای آینده می‌دانند اما هر کسی می‌داند در اتاقی پر از باروت کوچک‌ترین جرقه می‌تواند باعث انفجار شود.

کد خبر 207428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز