یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

مشهد: اجاره‌نشینان مشهدی که هنوز از شوک افزایش 30درصدی اجاره‌بها در اواخر سال گذشته بیرون نیامده بودند، در سال جدید هم باید شاهد افزیش 35تا 40درصدی اجاره‌بها باشند.

به گزارش مهر، یکی از مستأجران که در خیابان مطهری مشهد خانه‌ای اجاره کرده می‌گوید: تنور روند صعودی اجاره‌بها سال‌هاست که داغ داغ است و هیچ مرجعی تاکنون به این مسئله رسیدگی نکرده است. داوود خسروی ادامه می‌دهد: در بحث اجاره‌بها این مالکان و بنگاهداران هستند که با هم کنار می‌آیند و نرخ را تعیین می‌کنند و متأسفانه این معضلی بزرگ برای بازار اجاره است. او معتقد است که افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در این فصل غیرمنطقی است چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسکن و نرخ اجاره‌بها حکایت پسته شب عید نیست که در این ایام سر به فلک بکشد و بسیاری از خانواده‌ها را به سمت سختی و گرانی بیش از اندازه سوق دهد.

آرش کوشکی هم که در خیابان کلاهدوز مستأجر است، می‌گوید: برای خانه‌ای 65متری در خیابان کلاهدوز 22میلیون رهن داده و ماهانه 400هزار تومان اجاره می‌دهم و این اصلا منصفانه نیست.او بیان می‌کند: مبلغ اجاره 400هزار تومانی برای یک خانه 65متری بسیار زیاد است و اگر قرار باشد هر سال نرخ اجاره اینگونه افزایش یابد دیگر نمی‌توان مستأجری کرد و باید در گوشه‌ای از خیابان چادر بزنیم. او تأکید می‌کند: صاحبخانه ما از ابتدای امسال نرخ اجاره را 100هزار تومان افزایش داد و به سقف 400هزار تومان رساند که این نرخ گزاف و سنگین است.

معیار قیمت‌گذاری وجود ندارد

سمیرا بهلولی هم که در خیابان ابوطالب مستأجر است، بیان می‌کند: متأسفانه هیچ معیاری برای قیمت‌گذاری میزان رهن و اجاره وجود ندارد. او می‌افزاید: همه مستأجران دوست دارند بدانند به راستی قیمت اجاره‌بها بر چه اساسی تعیین می‌شود زیرا افزایش بی‌حساب و کتاب اجاره‌بها آرزوی داشتن سرپناه را برای مستأجران غیرممکن کرده است. این مستأجر عنوان می‌کند: قرار نیست هر کس خانه‌ای را احداث کرد و اجاره داد از این مسیر به فکر ایجاد درآمد باشد و حق مستأجران و کسانی را که خانه‌ای از خود ندارند، بگیرد.

شاهد عظیمی نیز تصریح می‌کند: در حال حاضر مشکل تمام مستأجران مشخص نبودن بهای نرخ اجاره در مناطق مختلف مشهد است و این مسئله باید حل و فصل شود. او با بیان اینکه در واحدی 70متری در خیابان طالقانی ماهی 700هزار تومان اجاره می‌دهد، می‌افزاید: با آغاز فصل نقل و انتقال، مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک آغاز می‌شود و همه مستأجران بازهم به‌دنبال خانه‌ای با اجاره‌بهای مناسب می‌گردند؛ هر چند بعید است در حال حاضر خانه‌ای با اجاره مناسب یافت شود.

دلالان مقصرند

‌میان درد‌دل‌های متفاوت مستأجران از روند اجاره‌های سرسام‌آور، برخی صاحبخانه‌ها نیز معتقدند که آنها هیچ‌گاه در دریافت اجاره گزاف نقشی نداشته‌اند و این بنگاهداران هستند که روی اجاره خانه نرخ تعیین می‌کنند. فاطمه سعادتیان‌نیک که در خیابان هفتم تیر سکونت دارد، می‌گوید: من هیچ‌گاه خانه‌ام را با قیمت سرسام‌آور اجاره نداده‌ام و همواره آنچه بنگاه قیمت‌گذاری کرده است را برای اجاره مرجع قرار داده‌ام. او ادامه می‌دهد: قانون و ضابطه‌ای در آشفته‌بازار اجاره مسکن تعریف نشده تا صاحبخانه را ملزم به پیروی از آن قانون خاص کرده و قیمت واقعی اجاره را تعیین کند بنابراین در این مسیر تنها قیمت‌گذار، بنگاهدار است.

مالکان از دلالان سبقت گرفته‌اند

رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه املاک مشهد هم می‌گوید: این روزها به‌نظر می‌رسد مالکان گوی سبقت را از بنگاهداران ربوده‌اند و خود برای خانه‌هایشان نرخ تعیین می‌کنند. محمدحسین معصومی می‌افزاید: اتحادیه املاک بر روند قانونی و ضابطه‌مند اجاره‌بهاتأکید دارد و معتقد است که برای تغییر و تحول در زمینه نرخ‌ها باید اصول و ضوابطی تعیین‌شده وجود داشته باشد. وی عنوان می‌کند: کاهش قیمت اجاره این روزها تابع کوتاه آمدن مالکان است چرا که اگر مالکان کوتاه بیایند و همکاری دستگاه‌های فعال در بخش مسکن صورت بگیرد، قیمت اجاره به حالت متعادل و کاهشی بازمی‌گردد. وی بیان می‌کند: رشد 40تا 45درصدی نرخ اجاره‌بها غیرمنطقی است و در این راستا مالکان باید کمی در دریافت اجاره‌بها منصفانه‌تر برخورد کنند.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت بنگاه‌های غیرمجاز در سطح شهر می‌گوید: البته در افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها بنگاه‌های غیرمجاز نیز نقش دارند و این مسئله بارها از طریق رسانه‌ها اعلام شده است.

هم‌اکنون با توجه به وضعیت تورم و بالارفتن نرخ ارز بازار مسکن نیز روزهای سختی را سپری می‌کند و در این میان مستأجران، مالکان و بنگاهداران مثلثی هستند که برای دریافت حق واقعی خود تلاش می‌کنند و هر یک دیگری را به دلایل گوناگون مقصر می‌داند اما در حقیقت شاید هیچ‌کس به اندازه مستأجر قربانی کش‌و‌قوس‌های قیمت اجاره‌بها نشود.

کد خبر 207672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز