سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: وضعیت بازار مسکن در سال گذشته نشان می‌دهد که در زمستان سال قبل نرخ رشد اجاره‌بها در تهران نسبت به زمستان سال 89 از متوسط نرخ تورم سالانه پارسال سبقت گرفته است.

مسکن

اما روی دیگر سکه بازار مسکن در سال گذشته نشان از رونق ساخت‌وساز در تهران و افت آن در دیگر شهرها در فصل پاییز سال گذشته دارد. به گزارش همشهری، درحالی‌که دولت و وزارت راه و شهرسازی تلاش دارند از طریق مسکن مهر بازار مسکن را به تعادل قیمتی و کاهش فاصله بین عرضه و تقاضا بکشانند اما گزارش‌های نیم بند آماری از وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد که دست‌کم بخش زیادی از سرمایه و نقدینگی به سمت ساخت‌وساز در پایتخت و دیگر کلانشهرهای دارای کشش تقاضا سوق یافته است.

تازه‌ترین گزارش رسمی از اطلاعات پروانه‌های ساختمانی در پاییز پارسال و اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در پایتخت در زمستان سال90 نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن چگونه بوده و آینده چگونه خواهد بود. تازه‌ترین نتایج اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های ایران در پاییز پارسال نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های ساختمانی در پایتخت با رشد 48.5درصدی نسبت به پاییز 89مواجه شده درحالی‌که در سایر مناطق شهری ایران این شاخص 35.1درصد افت کرده است.

مرکز آمار گزارش داده در پاییز پارسال تعداد شش هزار و 119پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تهران صادرشده که 99.7درصد مربوط به احداث بنا و سه دهم درصد مربوط به افزایش بنا بوده که نسبت به تابستان 90حدود 29.1درصد افت و نسبت به پاییز 89 بیش از 48.5درصد رشد کرده است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در پاییز سال گذشته تهران 43هزار و 373واحد بوده که نسبت به تابستان گذشته 29.4درصد کاهش و نسبت به پاییز سال 89حدود49.3درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش رسمی مرکز آمار می‌گوید در پاییز 90تعداد 41هزار و 200پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های ایران به جز شهر تهران صادر شده که نسبت به تابستان 89 ، 16.3درصد و نسبت به پاییز 89بیش از35.1درصد افت کرده است که به همین دلیل تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی برای احداث بنا در پاییز 90بالغ بر116هزار و 408واحد گزارش شده که نسبت به تابستان سال 89، 19.3درصد و نسبت به فصل پاییز 89حدود 43درصد کاهش را نشان می‌دهد.

افزایش اجاره‌بها بیش از نرخ تورم

پیشی گرفتن نرخ رشد اجاره‌بها در زمستان سال 90نسبت به زمستان سال 89 از تورم سالانه کل پارسال واقعیتی است که به‌رغم وعده‌ها و گفته‌های مسئولان دولتی مبنی بر کنترل وضعیت اجاره‌بها رخ داده است. گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بها به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در زمستان پارسال 127هزار و 510ریال بوده که نسبت به پاییز گذشته7.1درصد و نسبت به فصل زمستان سال 89بالغ بر 21.8درصد بیشتر شده است. این میزان رشد اجاره‌بها در زمستان سال 90در حالی تأیید می‌شود که نرخ تورم سالانه پارسال حدود 21.5درصد از سوی بانک مرکزی گزارش شده است.

کد خبر 181786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز