گروه اقتصادی: هرچند دولت درنظر دارد نسخه جدیدی از طرح تعزیراتی بازار اجاره بها را از هفته جاری به اجرا بگذارد اما مخالفت اتحادیه املاک با این طرح و بی‌اطلاعی تعزیرات از تصمیمات اتخاذ شده، میزان جدیت متولیان برای اجرای این طرح را با ابهام مواجه کرده است.

از سوی دیگر با اینکه معاون وزیر راه اجرای این برنامه را موجب افزایش قدرت چانه زنی مستأجران به کمک ابزار قانونی می‌داند اما عدم‌موفقیت این طرح در سال گذشته نگرانی‌ها درباره ثمربخش بودن آن در سال‌جاری را دوچندان می‌کند. گفته می‌شود براساس این طرح افزایش بیش از 12 تا 14 درصدی مبلغ اجاره بها ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

دولت برای اجرای طرح مصمم است

مدیرکل مسکن استان تهران از عزم وزارت راه بر اصلاح اشکالات گذشته و اجرای طرح کنترل تعزیراتی اجاره بها از هفته جاری خبر داد. تقی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: ممکن است انتقادات بسیاری بر اجرای این طرح در سال گذشته وارد باشد و اینگونه القا شود که تعزیراتی شدن بازار مسکن در سال گذشته تأثیری بر اجاره بها نداشته اما مشاوران املاک و موجران باید این نکته را بدانند که دولت مصمم به اجرای این طرح بوده و از آن عقب نشینی نخواهد کرد. او خاطرنشان کرد: از این هفته موضوع ممنوعیت افزایش اجاره بها بیش از 12 تا 14 درصد با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی به اجرا درخواهد آمد و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مخالفت اتحادیه املاک

در همین حال املاکی‌ها که ارزیابی خوبی از اجرای این طرح در سال گذشته ندارند، اعلام کرده‌اند که تعزیراتی شدن بازار مسکن در سال گذشته موفق نبوده و تکرار این تجربه شکست خورده را به صلاح نمی‌دانند. رئیس اتحادیه املاک تصریح کرد: زمانی که بانک مرکزی نرخ تورم را 20 درصد اعلام می‌کند نمی‌توان بر موفقیت طرح ممنوعیت بیش از 12 تا 14 درصدی اجاره بها در سال‌جاری امیدوار بود. مصطفی قلی خسروی به فارس گفت: این عدد به نرخ تورم نزدیک است اما اگر به موجران اجبار شود اجاره بها را بیش از آن افزایش ندهند، موجر و مستأجر در بیرون از بنگاه معاملات ملکی به توافق می‌رسند و کار بدتر می‌شود.

طرحی برای کنترل اجاره‌بها نداریم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در واکنش به اتخاذ این تصمیم توسط وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: امسال هیچ طرحی برای کنترل اجاره‌بها به سازمان تعزیرات ابلاغ نشده است. نظرعلی حاجی‌پاشا درخصوص موضع این سازمان با توجه به موفق نبودن طرح تعزیراتی در سال گذشته اعلام کرد: در حال حاضر مسئولان بیشتر از جنبه تولید مسکن مانند طرح مسکن مهر فعالیت می‌کنند تا عرضه و تقاضا را به تعادل رسانده و قیمت‌ها تثبیت شود؛ اما هنوز طرحی برای تکرار تجربه تعزیراتی در این بازار به سازمان اعلام نشده است.

کد خبر 174765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز