همشهری آنلاین: اطلسی محبوب‌ترین گیاه تابستانی است اما اغلب با اولین سرمای زمستان از بین می‌رود. متخصصان گیاه‌شناسی نخستین گل اطلسی ضد سرما را تولید کرده‌اند که با مقاومت زیاد می‌تواند تمام سرمای زمستان را تحمل کند.

افزایش مقاومت اطلسی‌ها

باغچه‌های زیبا و رنگارنگی که معمولا با گل‌های شیپوری شکل و رنگی پوشیده می‌شوند و از بهار تا پاییز گل دارند، معمولا با از راه رسیدن نخستین سرمای زمستانی از بین می‌روند، اما دانشمندان در تلاش‌های ده ساله خود موفق به کاشت نوعی از این گل شده‌اند که قدرت تحمل آن نسبت به سرما بسیار بالا است.

این گونه جدید که از آن با نام زیرصفر یاد می‌کنند، می‌تواند دمای زیر 10 درجه را تحمل کند و پس از زمستان و سرمای شدید گل‌های آن همچنان باقی می‌مانند.

این اطلسی هیبرید در دامنه کوه وزوو در ایتالیا که در ماه‌های زمستانی سرمای شدید و مداومی دارد، آزمایش شده است.

این فرآیند جامع در سال 2003 با ترکیب انواع مختلف اطلسی آغاز شد. آزمایش‌های بی‌شماری با استفاده از گونه‌های مختلف برای تولید یک گونه هیبرید شکل گرفت و هر بار سرسخت‌ترین آن‌ها نسبت به سرما برای فرآیندهای بعدی آماده می‌شدند.

طی سه سال گذشته نیز این گیاه در سافولک، انگلستان در فضای باز آزمایش شد.

درحال حاضر متخصصان باغبانی از نتیجه و تولید اطلسی زیر صفر ابراز رضایت می‌کنند. این گلها دارای 6 یا 5 رنگ مختلف از سایه های صورتی، بنفش و قرمز هستند.

اندرو توکدلی مدیر بخش باغبانی و گلکاری Van Meuwen که در تولید این اطلسی هیبرید موفق بود گفت: تولید این اطلسی 10 سال زمان برده است و تولیدکنندگان ما در ایتالیا نسبت به رازهایی که در پس این گل وجود دارد، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند.

آزمایش‌های انجام شده در دامنه کوه وزوو در جنوب ناپل که سرمای شدیدی دارند، موفقیت‌آمیز بوده است. آن‌ها طی چندین سال، این گل را در فضای باز کاشته و نتیجه را مشاهده کرده‌اند. ما نیز سه سال گذشته پیش از عرضه به بازار، این گل را در سافولک انگلستان آزمایش کرده‌ایم و به نتایج رضایت‌بخشی رسیدیم.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 207517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز