سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

اسباب‌کشی گل‌ها از یک گلدان به گلدان دیگر نیز مانند اسباب‌کشی‌های خود ما دردسر‌های خود را دارد.

گل

برای نمونه اگر کمی بی‌دقتی کنیم گلدان جدید قابلیت‌های لازم را از دست می‌دهد و خود گلدان یا گیاه آسیب می‌بیند. برای جلوگیری از این اشتباه‌های رایج یا انتخاب گلدان مناسب به پیشنهاد‌های زیر توجه کنید:
گلدان‌های سفالی بدون لعاب و با لعاب، پلاستیکی، چوبی و از جنس فایبرگلاس هر کد‌ام دارای ویژگی‌هایی هستند که بادرنظرگرفتن محل قرارگیری گلدان، حساسیت گیاه و هماهنگی با محیط می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. برای نمونه گلدان‌های پلاستیکی به‌دلیل داشتن گوناگونی در شکل، رنگ، طراحی و همخوانی با محیط‌های آپارتمانی دارند. گلدان‌های سفالی اما دارای ویژگی‌های دیگری هستند؛ برای نمونه قابلیت نفوذ آب و هوا از جدار آنها به‌صورت دو طرفه، سنگین بودن و نبود امکان واژگون‌شدن، شکل و رنگ سنتی از این ویژگی‌هاست.

اگر از گلد‌ان کهنه و قد‌یمی استفاده می‌کنید، پیش از جابه‌جایی گیاه، رسوب‌های پیشین آن را پاک کنید و درصورت استفاده از گلدان نو، آن‌را برای مدتی غرقاب کنید تا بدنه آن سیراب شود.برای جلوگیری از مسد‌ودشدن سوراخ انتهایی گلدان بر اثر حرکت خاک به‌دلیل جریان آب، سطح زیر آن را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند.یک روز پیش از جابه‌جایی، گلدان دارای گیاه را از آب اشباع کنید و هنگام تعویض دست چپ خود را در پایین گلدان قرار داده و با وارونه کرد ن و وارد کرد ن ضربه به گلد‌‌ان، گیاه را خارج کنید.

خاک‌های کهنه را بدون آنکه به ریشه‌ها صد‌مه‌ای وارد شود، با یک میله یا مداد حذف کرده و سپس آن را درون گلدان جدید آماده شده قرار دهید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید.خاک گلدان جدید را با چند لرزش و فشار دست متراکم کنید.
گیاه انتقال‌داده‌شده به گلدان جدید را به‌مدت دو روز آبیاری نکنید تا ریشه‌ها برای آب‌یابی توسعه پیدا کنند. درصورت حرارت بالای محیط می‌توانید از غبارپاشی استفاده کنید.

درصورت بسته شدن احتمالی محل زهکشی، یک مفتول یا میله را با احتیاط در محل سوراخ زهکشی به حرکت درآورید تا آب اضافی خارج شود.با قرار دادن زیرگلد‌انی، آب جمع‌شده را مرتب خالی کنید.در صورت نبود امکان جابه‌جایی یک گیاه از گلدانی به گلد‌انی جدید، به‌علت کمبود زمان، فصل نامناسب و سنگین وزن شد‌ن آن، خاک‌های سطحی گلد‌ان را تا حدی که به ریشه‌ها صدمه نزند، با خاک غنی و نو جایگزین کنید.

کد خبر 208245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز