همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه درباره‌ی تعطیل بودن مطبوعات در نوروز اظهار کرد: درست نیست که فضای اطلاعاتی بسته شود، چون برخی مردم قسمت مهمی از اطلاعات‌شان را از مطبوعات می‌گیرند.

babran

دکتر صدیقه ببران در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به کم شدن مخاطبان در نوروز، ادامه داد: یکی از مشکلات مطبوعات ما برای منتشر شدن در نوروز، نداشتن صرفه‌ی اقتصادی است.

بسیاری از مخاطبان در سفر هستند و تیراژ مطبوعات نیز به همین نسبت پایین می‌آید که از نظر اقتصادی برای آن‌ها به‌صرفه نیست. از طرف دیگر، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، اخبار را پوشش می‌دهند و تا حدودی این خلأ را جبران می‌کنند.

او با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد مدت تعطیلی مطبوعات باید کاهش پیدا کند، گفت:‌ بهتر است مطبوعات نیز به اندازه‌ی تعطیلی رسمی دولتی تعطیل باشند، چون بعد از چهار روز اول، همه‌ی مراکز رسمی و دولتی که مخاطب اصلی مطبوعات هستند سر کار برمی‌گردند.

وی با تأیید این مطلب که بسیاری از مخاطبان کار با اینترنت را بلد نیستند، اما مخاطب روزنامه‌ها هستند، بیان کرد: کسانی که واقعا خبرخوان حرفه‌یی‌اند کم و بیش با اینترنت آشنایی دارند، به‌طور کلی روزنامه‌خوان‌های حرفه‌یی به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کرده‌اند و خبر را از سایت‌ها می‌گیرند و در روزنامه به‌دنبال نظر و تحلیل درباره‌ی آن خبر می‌گردند. با منتشر نشدن روزنامه‌ها جای تحلیل‌ها و نظرات خالی می‌ماند، اما در منتشر نشدن نشریات فقط روزنامه‌ها مقصر نیستند.

ببران درباره‌ی میزان تأثیر عامل اقتصادی بر تعطیلی مطبوعات توضیح داد: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از مردم اوایل فروردین در سفر هستند و ترجیح می‌دهند که درگیر موضوعات جدی نشوند، طبیعتا مطبوعات تیراژ قابل توجهی نخواهند داشت. عامل اقتصادی مهم است، چون اگر به‌طور مثال یک روزنامه 10هزار نسخه تیراژ داشته باشد و 9 هزار نسخه‌ی آن به روزنامه برگردد، ترجیح می‌دهد که منتشر نشود.

او با بیان این‌که در شرایط فعلی مخاطبان خلأ روزنامه‌ها را مانند گذشته احساس نمی‌کنند، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این زمینه سبقه‌ی فرهنگی ما در مطالعه کردن است. در میان مردم ما، فرهنگ کتبی کم‌رنگ است و برای کسب اخبار، بیشتر به رادیو و تلویزیون مراجعه می‌شود. به همان نسبت که تقاضا کم است عرضه نیز کمتر می‌شود. روزنامه‌ها با منتشر نشدن در این ایام سود می‌برند، چون هم منتشر نمی‌شوند و هم حقوق پرداخت نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که تعطیلی‌ مطبوعات کار درستی نیست، بیان کرد: باید در این زمینه، فرهنگ‌سازی شود و دولت برای انتشار دائم روزنامه‌ها به آن‌ها یارانه پرداخت کند. اگر از نظر اقتصادی مشکلاتی وجود دارد باید توسط دولت مرتفع شود و برای انتشار چند روزنامه با نگاه‌های مختلف هزینه شود.

او گفت: این فرهنگ‌سازی نیازمند زمان است و به مرور زمان نیز برای مردم جا می‌افتد. اگر این فرهنگ‌سازی انجام شود، بازار عرضه و تقاضا متعادل می‌شود و انتشار روزنامه‌ها از نظر اقتصادی معنا پیدا می‌کند. اکنون زیرساخت فرهنگی آن آماده است. این فرهنگ‌سازی گامی در راستای اعتلای فرهنگ کشور است.

ببران با اشاره به فضای انتخاباتی سال آینده،‌ اظهار کرد: بهتر است مطبوعات ابتکار عمل را به‌دست گیرند و منتشر شوند. روزنامه‌ها می‌توانند تحلیل‌های خاص خود را در این موضوع به مردم انتقال دهند. در غیر این صورت، درست وقتی کشور درگیر تصمیم‌های سرنوشت‌ساز است،‌ مطبوعات مردم را 15 روز از تحلیل‌ها و نظرات‌شان محروم می‌کنند.

او تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد امکانات را برای انتشار روزنامه‌ها در این دوره فراهم کند، چون واقعا شرایط اقتصادی روزنامه‌ها نامناسب است.

 

کد خبر 207449
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز