همشهری آنلاین: یک استاد رشته‌ی ارتباطات درباره‌ی تأثیر تعطیلی مطبوعات در نظام رسانه‌یی کشور گفت: مشکل اصلی اینجاست که ما نظام مطبوعات نداریم،‌ نظام رسانه‌یی باید مانند نظام مهندسان در کشور جایگاه خود را پیدا کند.

مسعودی

دکتر امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر نظام جامع رسانه‌یی وجود داشته باشد بسیاری از کارها و شرایط مساعد‌تر می‌شود در حال حاضر ما هنوز حالت آماتور داریم.

او با تأکید بر این‌که کار اطلاع‌رسانی تعطیلی‌بردار نیست، بیان کرد: دانایی‌، شناخت و کسب اطلاعات در وجود انسان‌هاست و تفاوت انسان‌ با حیوان همین است، چون انسان عقل دارد و با به‌دست آوردن اخبار و اطلاعات برای زندگی خودش تصمیم می‌گیرد و این رسانه‌ها هستند که اخبار و اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: نگرانی من فقط از تعطیل شدن مطبوعات در نوروز نیست، بلکه من نگران تعطیلی آن‌ها در روزهای جمعه هم هستم.

مسعودی با تأکید بر این‌که یکی از دلایل مطبوعات برای منتشر شدن در روزهای تعطیل‌، مشکل توزیع است گفت: توزیع مطبوعات در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست، در کشورهای دیگر با فعال شدن سیستم اشتراک برای مخاطبان و فرستادن مطبوعات به آدرس مخاطب، این مشکل حل شده است. به‌دلیل وجود سیستم اشتراک، آن‌ها تیراژ خود را تعداد مخاطبان‌شان تنظیم می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کم بودن تعداد روزنامه‌خوان‌ها در کشور‌، اظهار کرد: تعطیلی مطبوعات یک حادثه‌ی غم‌انگیز است، چون در همین روزهای تعطیل است که روزنامه امکان جذب مخاطب بیشتر را دارد. 30 سال پیش، استاندارد یونسکو برای مطالعه‌ی روزنامه به ازای هر 10 نفر، یک روزنامه بود که اگر بخواهیم آن را با شرایط فعلی تطبیق دهیم، یعنی یک روزنامه در ایران باید 5 / 7 میلیون نسخه تیراژ داشته باشد در حالی که پرتیراژترین روزنامه‌ی ما به گفته‌ی خود آن روزنامه، 450هزار نسخه تیراژ دارد.

مسعودی با بیان این‌که روزنامه‌ها در کشورهای مصر و ترکیه که ممکن است در بسیاری از مسائل از ما عقب‌تر باشند‌، نزدیک چهار برابر روزنامه‌ها در ایران مخاطب دارند‌، گفت: علاوه بر مشکل توزیع، یکی دیگر از دلایل این است که ما عادت روزنامه‌خوانی را در مخاطبان ایجاد نکرده‌ایم.

او بیان کرد: در روزهای پایانی سال فشار بر چاپخانه‌ها چند برابر می‌شود چون همه‌ می‌خواهند سریع‌تر به تعطیلات بروند. به همین دلیل، رسانه‌ی ملی وارد می‌شود که در آنجا هم بیشتر به ارزش شهرت پرداخته می‌شود.

مسعودی با بیان این‌که کار روزنامه‌نگاری به‌عنوان یک فعالیت بدون تعطیلی‌ محسوب می‌شود، یادآوری کرد: همان‌طور که جسم به غذا نیاز دارد و نمی‌شود برای آن وقفه‌ای قائل شد‌، مطبوعات نیز غذای روح مردم‌اند و نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کرد.

او همچنین تصریح کرد: متأسفانه مطبوعات به تولید محتوای جذاب دقت نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود که مخاطبان رغبتی برای مطالعه نداشته باشند.

مسعودی در پاسخ به این‌که آیا مخاطبان جای خالی مطبوعات را در تعطیلات احساس می‌کنند؟ اظهار کرد: کمبودی احساس نمی‌شود، چون مردم عادت نکرده‌اند در تعطیلات مطبوعات داشته باشند. در صورتی که در کشورهای دیگر حجم مطالب روزنامه‌ها در تعطیلات چند برابر می‌شود. روزنامه‌های ما ضعیف هستند اگر روزنامه‌ها با محتوای جذاب منتشر شوند، این فرهنگ به مرور زمان اصلاح می‌شود‌. امکان دارد در روزهای اول از آن‌ها استقبال نشود، اما اگر محتوا،‌ فرم و شکل به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند،‌ مردم به داشتن روزنامه در روزهای تعطیل عادت می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در تعطیلات نوروز بخشی از مردم در سفر هستند، اضافه کرد: ضرورت انتشار مطبوعات در نوروز بیشتر است، چون مخاطبان به تحلیل و آگاهی‌ از وضعیت سفر نیاز دارند و با توجه به این‌که کشور ما در حال حاضر در فضایی پر از اخبار و اطلاعات سیر می‌کند، نیاز به وجود مطبوعات بیشتر دیده می‌شود.

 

کد خبر 207443
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز