همشهری آنلاین: یک استاد رشته‌ ارتباطات درباره‌ تعطیلی مطبوعات در نوروز گفت: برای اصلاح این فرهنگ، ابتدا باید تعداد زیاد تعطیلات اصلاح شود.

دکتر حمید ضیایی‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که تعطیلی مطبوعات بخشی از پروسه‌ی تعطیلی کل کشور است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم مطبوعات منتشر شوند و چاپخانه مراکز توزیع و بقیه‌ی بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور تعطیل باشند، چون فعالیت مطبوعات بخشی از زنجیره‌ی فعالیت اقتصادی - اجتماعی در کشور است. مثلا در روزهای پنج‌شنبه که نیمی از اداره‌های دولتی و بازار تعطیلی هستند، تیراژ مطبوعات پایین‌تر می‌آید و بسیاری از مطبوعات با حداقل تیراژ منتشر می‌شوند.

او با تأکید بر این‌که مطبوعات را نمی‌توان با دادن یارانه مجبور به انتشار در روزهای تعطیل کرد، بیان کرد: حتا اگر مطبوعات منتشر شوند‌، سیستم توزیع که غالبا در اختیار بخش خصوصی است فعال نخواهد بود. بنابراین وسیله‌ای وجود ندارد تا روزنامه به دست مخاطب برسد. از طرف دیگر، مخاطبان نیز در تعطیلات و استراحت است و میل به گرفتن اطلاعات و خبر بسیار کمتر می‌شود.

وی با اشاره به گرفتن آگهی به‌عنوان بخشی از فعالیت مطبوعات‌، ادامه داد: وقتی بازار و سیستم اقتصادی تعطیل است‌، آگهی گرفتن نیز رونقی نخواهد داشت. به همین دلیل، من ایرادی در تعطیلی مطبوعات در نوروز نمی‌بینم. هرگاه همه‌ی دستگاه‌های کشور فقط در همان پنج روز ابتدایی تعطیل بودند می‌توان از مطبوعات هم توقع انتشار داشت.

ضیایی‌پرور توضیح داد: در کشورهایی که میزان سواد رسانه‌یی و سواد اقتصادی بالاست، تعطیل شدن یک نشریه می‌تواند به مخاطبان لطمه بزند؛ اما در داخل کشور، تیراژ مطبوعات آن‌قدر بالا نیست، بنابراین اگر این‌ها نباشند چه لطمه‌ای به کشور وارد می‌شود؟! ایران، کشور روزنامه‌خوانی نیست که تعطیلی مطبوعات صدمه‌ای به شرایط مخاطبان وارد کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که تمام سیستم کشور باید از نظر تعداد تعطیلات اصلاح شود‌، گفت: حلقه‌ اول اصلاح فرهنگ تعطیلات،‌ مطبوعات نیستند چون مطبوعات باید چند سال ضرر کنند تا مردم در تعطیلات نیز روزنامه بخوانند. من فکر می‌کنم روزنامه‌ها تابع وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورند و علت تغییر رفتارهای اجتماعی نمی‌توانند باشند.

او با بیان این‌که در چند سال اخیر با آمدن رسانه‌های آنلاین خلأ نبودن مطبوعات پر شده است‌، اظهار کرد: شاید اگر 10 سال پیش این موضوع را بررسی می‌کردیم، واقعا تعطیلی مطبوعات به اطلاعات در اختیار مخاطبان ضربه وارد می‌کرد، اما در حال حاضر نسخه‌ی آن‌لاین روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به مخاطب اطلاعات می‌دهند، در حوزه‌های دیگر نیز صداوسیما می‌تواند بخشی از خلأ را پر کند.

ضیایی‌پرور درباره‌ی نقش خبرگزاری‌ها در تعطیلات، بیان کرد: خبرگزاری‌ها به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند گرچه از نظر حجم‌، کیفیت و کمیت خبر، افت محسوسی دارند، اما به‌نظر می‌رسد که مخاطبان ایرانی هم با این تعطیلی کنار آمده‌اند. بنابراین این وضعیت خبری در خبرگزاری‌ها هم صدمه‌ای به مخاطب وارد نمی‌کند.

او با اشاره به موضوع انتخابات در سال آینده‌، گفت: از نظر آرمانی، بسیار ایده‌آل است که روزنامه‌ها با توجه به نزدیکی انتخابات منتشر شوند؛ اما این فقط یک‌ آرمان ذهنی است،‌ هر روزنامه‌ای که بخواهد برای انتشار ریسک کند حتما متحمل هزینه‌های سنگینی خواهد شد.

کد خبر 206061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز