حمید ضیایی‌پرور: یک مقام مسئول شرکت ارتباطات زیرساخت، هرگونه اختلالی در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور را رد کرده و گفته براساس گزارش‌های ارائه شده تا به این لحظه هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور مشاهده نشده است؛

این در حالی است که به استناد گزارش خبرگزاری مهر دسترسی کاربران اینترنت به سایت‌های مختلف این شبکه ارتباطی، چند روزی است که با اختلالات گسترده‌ای روبه‌رو است و اغلب کاربران امکان دسترسی به سرویس‌های پرمخاطبی چون یاهو و گوگل و پست‌های الکترونیک جی‌میل، یاهومیل و هات‌میل را ندارند. در همین حال امکان استفاده از سرویس‌هایی چون یاهو مسنجر و جی تاک وجود ندارد. اختلالات دسترسی به اینترنت تنها مربوط به این سایت‌ها نمی‌شود و کاربران اینترنت حتی برای دسترسی به سایت‌های خدماتی همچون پورتال بانک‌ها و سایت‌های خبری نیز با مشکل مواجه هستند.

اما این مقام مسئول گفته ممکن است برخی از اختلالات به‌وجود آمده ناشی از قطع دسترسی به VPN‌های غیرقانونی و غیرمجاز باشد.اواخر سال گذشته نیز دقیقا همین وضعیت در کشور به‌وجود آمد و علی حکیم‌جوادی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات رسما اعلام کرد: هیچ گزارشی در این‌باره به ما ارائه نشده است. روزنامه همشهری همان زمان با انتشار یادداشتی تحت عنوان «من به شما گزارش می‌دهم» اختلال در وضعیت اینترنت را مورد تأیید قرار داد.

این ماجراها را به یاد داشته باشید تا اکنون که محمدعلی فرقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت اینترنت در سال گذشته اظهار رضایت کرده و گفته در سال 91اینترنت کشور وضعیت پایدارتری نسبت به سال‌های گذشته از نظر کیفی داشته است. اما نکته عجیب و در عین حال قابل توجه در سخنان این معاون وزیر، اظهارنظر درباره اختلال‌های هفته‌های پایانی سال گذشته در کشور است. وی گفته اختلال مقطعی و چند هفته‌ای در زمینه اینترنت در آخرین هفته‌های سال، فراوزارتخانه‌ای و تصمیمی در سطح ملی بوده و ارتباطی به کیفیت سرویسی که شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های PAP و مخابرات می‌دهند، نداشته است.

حال یک‌بار دیگر به خبری که در صدر این نوشته آمده توجه کنید: هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور وجود ندارد!
ماجرا از چند حالت خارج نیست:1-‌ یا واقعا شرکت ارتباطات زیر‌ساخت از وضعیت اختلال اینترنت در کشور آگاه نیست و درست می‌گوید که در این صورت فاجعه است چون سازمان بالادستی نسبت به کاربران نهایی اطلاع دقیق و درستی ندارد.

2-‌ یا این اختلال وجود دارد ولی شرکت مذکور به دلایلی صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را نداشته یا تمایل به بیان دلایل این امر ندارد و احتمالا چند‌ماه بعد یک مقام دیگر وزارت ارتباطات طی مصاحبه‌ای اعلام خواهد کرد که اختلال مذکور فراوزارتخانه‌ای بوده است!3- اصلا اختلالی در وضعیت اینترنت کشور وجود ندارد و وضعیت اینترنت کشور هر روز بهتر از دیروز است و همه کاربران اینترنت اشتباه می‌کنند!

تمام این مشکلات ناشی از این است که اساسا هنوز رویکرد درست و مناسبی درخصوص اینترنت در ایران اتخاذ نشده است. دغدغه‌های سیاستگذاران فرهنگی کشور نسبت به آسیب‌ها و مشکلات ناشی از دسترسی مردم به اینترنت قابل درک است اما باور کنید راهکار آن محدود‌سازی‌ و اختلال و یا بومی‌سازی‌ اینترنت نیست، بلکه راهکار اصلی استفاده فراگیر از ظرفیت‌های سالم این فناوری برای توسعه علمی و اقتصادی کشور است. این فناوری می‌تواند روند رشد آموزش و پژوهش در کشور را نیز دگرگون کند، در تجارت الکترونیک به‌طور گسترده استفاده شود و نیروی انسانی خلاق و توانمند تربیت کند منوط به اینکه به آن نگاهی تک بعدی نداشته باشیم.

کد خبر 209511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز