یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: چالش بر سر مدیریت مرکز تحقیقات مخابرات ایران سابق یا به‌عبارتی پژوهشگاه ارتباطات اسبق و پژوهشگاه ملی فضای مجازی فعلی بالاخره منجر به چالش فیزیکی شده و روز گذشته این مرکز، صحنه درگیری و اغتشاش نیروهای پژوهشگاه سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با کارمندان فعلی این مرکز شد.

آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده، صبح دیروز 29 اردیبهشت ماه، چند نفر از افراد که براساس گفته کارمندان مرکز ملی فضای مجازی، از نیروهای حراست وزارت ارتباطات بودند به همراه برخی از مسئولان پژوهشگاه سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، بدون هماهنگی و نابهنگام وارد مرکز ملی فضای مجازی شدند و خواستار پس‌گرفتن این پژوهشگاه شدند.

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که ورود این افراد به مرکز ملی و پژوهشگاه فضای مجازی منجر به درگیری‌هایی شده است؛ به‌نحوی که این افراد آسانسورهای این مرکز را قفل و ورود و خروج را مسدود کرده و با تخلیه اتاق معاون اداری مالی این مرکز، تلاش کرده‌اند که جایگاه قبلی خود را پس بگیرند.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات، سال گذشته و با تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی ذیل آن به دستور رئیس‌جمهور و براساس حکم شورای‌عالی اداری منحل شد تا مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت‌ها و امکانات این پژوهشگاه در جهت اهداف خود استفاده کند.با وجود این، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان مدعی است که پژوهشگاه ICT به‌صورت غیرقانونی از این وزارتخانه منفک شده و باید به‌عنوان بازوی تحقیقاتی این وزارتخانه به جایگاه قبلی خود برگردد.

با اینکه، هم وزارت ارتباطات و هم مرکز ملی فضای مجازی وابسته به دولت هستند، کشیده‌شدن موضوع چالش بین این مجموعه به سطح درگیری فیزیکی، باعث تعجب و شگفتی است. آیا مدیران این دو مجموعه نمی‌توانستند با برگزاری یک نشست و جلسه ویژه، این مسئله را حل کرده و مانع کشیده شدن چالش به سطح برخورد شوند؟ چرا مسئله‌ای به این سادگی باید منجر به درگیری فیزیکی شود.

ظاهرا اختلاف نظر میان دبیر فعلی شورای‌عالی فضای مجازی(دکتر اخوان بهابادی) با وزیر سابق ارتباطات جناب آقای تقی پور به زمانی بر می‌گردد که دکتر اخوان رئیس پژوهشگاه ارتباطات بود و بعدها به سمت قائم‌مقام وزیر ارتقای مقام یافت اما به محض انتصاب وی به سمت دبیری شورای‌عالی فضای مجازی، تقی‌پور حکم انتصاب مدیر تازه پژوهشگاه مذکور را صادر کرد، ولی دیری نپایید که دکتر اخوان درصدد الحاق پژوهشگاه مذکور به شورای‌عالی فضای مجازی بر آمد و موفق به این کار نیز شد.

آنچه اکنون جریان دارد مقاومت وزارت ارتباطات در برابر این الحاق است. اگرچه وزیر سابق ارتباطات خود در فرایندی نامعلوم تغییر پیدا کرد و هنوز مشخص نیست وی قربانی همین چالش شده است یا نه، اما آنچه مشخص است اینکه حتی با آمدن وزیر جدید نیز این ماجرا تمام نشده و هر دو نهاد مدعی مدیریت این مرکز هستند. اینکه چه دلیلی برای این همه اختلاف بر سر یک مرکز وجود دارد چندان مشخص نیست. البته پروژه‌های کلان و ملی با ارقام میلیاردی در این پژوهشگاه در دست اقدام است.

اما در هر صورت بهتر است مقامات بالاتر به این دعوا وارد شده و مانع عمیق‌تر‌شدن بحران در مدیریت این مرکز علمی و تخصصی شوند. پژوهشگاهی که باید تمام انرژی و هم و غم خود را صرف تحقیق و پژوهش و آزمایش‌های علمی کند اکنون درگیر ساختمان و آسانسور و اتاق مدیر اداری خود است!

کد خبر 214972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز