دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: ماجرای دارو در ایران ظاهرا تمام‌شدنی نیست، ماجرایی که سرانجام در ماه‌های پایانی سال گذشته منجر به برکناری وزیر بهداشت شد ولی گره کور تخصیص ارز به داروهای وارداتی باز نشد.

اخیرا با حذف ارز مرجع برای واردات دارو و اختصاص ارز مبادله‌ای به آن، نگرانی‌های تازه‌ای برای جامعه به‌وجود آمده است. واردات دارو با ارز مبادله‌ای سبب افزایش قیمت دارو در ایران خواهد شد حتی آن دسته از کارخانجات داروسازی که در کشور فعال هستند و بخش اعظم تولید دارو در ایران بر دوش آنهاست به‌دلیل واردکردن مواد اولیه دارو از کشورهای دیگر، در این زمینه دچار مشکل خواهند شد.

به همین دلیل برخی کارشناسان و آگاهان حوزه دارو و درمان در کشور نسبت به تبعات این تصمیم در آینده هشدار داده‌اند. ازجمله روز گذشته مدیرکل سابق نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و دارو با طرح چند پرسش به بررسی آثار و تبعات احتمالی مبادله‌ای شدن نرخ ارز روی بازار دارویی کشور پرداخت.

دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: پیرامون مبادله‌ای شدن نرخ ارز روی بازار دارویی کشور، دو مقوله تأمین و تخصیص ارز و دیگری تأمین نقدینگی توسط کارخانه‌های داروسازی بسیار جدی است و جا دارد که مسئولان ذی‌ربط برای جلوگیری از تبعات احتمالی این موضوع تدابیر ویژه‌ای فراتر از تخصیص اعتبار بیندیشند. به گفته وی وقتی پایه ارز از مرجع به مبادله‌ای می‌رود، تغییراتی به‌وجود می‌آید.

سال گذشته که ارز مرجع به کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت، بسیاری از اقلام روی پایه ارز مبادله‌ای بودند، به همین‌خاطر حجم تقاضا برای ارز مبادله‌ای بسیار بالا بود. حال که در وضعیت کنونی، دارو و برخی کالاهای اساسی هم روی پایه ارز مبادله‌ای قرار گرفتند، حجم درخواست ارز مبادله‌ای و رقابت بین شرکت‌ها برای گرفتن ارز مبادله‌ای افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر اینها، مسئله نظارت وزارت بهداشت بر تخصیص ارز دارویی ضروری است، یعنی همان دغدغه‌هایی که مسئولان وقت وزارت بهداشت سال گذشته مطرح کردند و گفتند با ارز دارویی دسته بیل و زین اسب و لوازم آرایشی وارد شده است! هنوز باقی است و باید در این زمینه نظارت جدی صورت گیرد. از طرف دیگر افزایش قیمت ارز از 1226تومان به حدود 2500تومان مستلزم تأمین نقدینگی دو برابری توسط شرکت‌های دارویی وارد‌کننده است که این امر با توجه به مشکلات داخلی این صنعت و بالا بودن سود تسهیلات بانکی، منجر به بروز بحران در صنعت دارویی کشور و یا افزایش قیمت شدید دارو در سال 92خواهد شد.

در کنار همه اینها، دارو چیزی نیست که مصرف‌کننده از آن صرف‌نظر کند، گوشت را می‌شود نخورد، کما اینکه با گرانی گوشت و شیر، این محصولات در سبدغذایی خانوارها در حال حذف شدن است اما بیمار نیاز به دارو دارد و نمی‌تواند آن را از سبدخانوار کنار بگذارد. خانواده حاضر است تمام زندگی‌اش را بدهد تا جگرگوشه‌اش از نظر دارویی تأمین شود، فشار افزایش قیمت دارو و مشکلات مربوط به واردات و تولید آن در کشور گریبان اقشاری را خواهد گرفت که جزو آسیب‌پذیر‌ترین قشرهای جامعه به شمار می‌روند.

بهتر است دولت و وزارت بهداشت با اعلام موضع صریح در این باره، این نگرانی‌ها را هر چه زودتر برطرف کرده و اگر این امر میسر نشد لازم است مجلس شورای اسلامی رأسا در این موضوع دخالت کرده و اجازه ندهد با جان و سلامت مردم بازی شود. از یاد نباید برد تأمین سلامت عمومی مردم جزو بدیهی‌ترین وظایف دولت براساس قانون اساسی است.

کد خبر 211685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز