گروه اقتصادی: با سپری شدن تعطیلات و فعال شدن دوباره شرکت‌های خودروسازی، انتظار برای تعیین و اعلام قیمت‌های جدید خودرو آغاز شد.

خودرو

به گزارش همشهری، در روزهای پایانی سال در پی اختلاف میان خودروسازان و بخشی از بدنه دولت با شورای رقابت، تعیین و اعلام قیمت‌های جدید خودرو با آغاز تعطیلات نوروزی متوقف شد. در اوایل اسفندماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور دراقدامی جالب توجه از مصوبه افزایش 100درصدی قیمت خودرو توسط دولت که از بهمن‌ماه به اجرا درآمده بود انتقاد کرد.

این انتقاد بازار خودرو را دچار سردرگمی و نهادهای دست‌اندرکار تعیین قیمت جدید خودرو را دچار اختلاف کرد. خودروسازان از یک سو هماهنگ با بخشی از بدنه دولت در وزارت صنعت برای کاهش قیمت مقاومت کردند و در دیگر سو شورای رقابت که با تأکید رئیس‌جمهور به‌عنوان مرجع اصلی تعیین قیمت مشخص شده بود، بر کاهش قیمت‌ها اصرار داشت و نهایتا دستورالعملی را برای کاهش قیمت‌ رسمی خودرو در روزهای پایانی اعلام کرد که این دستورالعمل با مخالفت خودروسازان مواجه شد.

براساس این دستورالعمل قیمت خودرو باید به قیمت شهریورماه بازگشته و با درنظر گرفتن تورم ایجاد شده در شش‌ماه دوم سال91 قیمت نهایی مشخص شود. پیش از این در اقدامی پیش‌دستانه، دو شرکت خودروساز هماهنگ با معاون اول رئیس‌جمهور قیمت خودرو را بین دو تا چهار درصد کاهش دادند که این مسئله حاکی از اختلاف شدید در دولت بر سر مکانیسم تعیین قیمت خودرو بود.
همزمان با این تحولات، مصرف‌کنندگان خودرو از خرید خودرو با هدف کاهش قیمت‌های رسمی خودداری کردند و برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر قیمت خودرو نه‌تنها در روزهای پایانی سال افزایش پیدا نکرد بلکه بازار خودرو به رکود رفت و عملا قیمت خودرو در بازار آزاد از بازار رسمی کاهش شدیدی را تجربه کرد.

با پایان تعطیلات نوروزی، عملا نمایندگی‌های خودروسازان از فروش خودرو خودداری کرده و به نوعی مشتریان را به روزهای آینده با احتمال تعیین قیمت‌های جدید ارجاع می‌دهند، هرچند دبیرانجمن خودروسازان در سال جدید بار دیگر بر عدم‌کاهش قیمت خودرو تأکید کرده است. با این حال به‌نظر می‌رسد قیمت خودرو با توجه به پایان فصل مسافرت، کاهش بیشتری را تجربه کند هرچند خودروسازان ممکن است با عدم‌عرضه خودرو، کاهش بیشتر را کنترل نمایند. در این اثنا این سؤال مطرح می‌شود که دستور رئیس جمهور برای کاهش قیمت خودرو و دستورالعمل جدید شورای رقابت به کجا خواهد کشید؟

تعرفه واردات خودرو پنج درصد کم شد

خبردیگر اینکه رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو در سال‌جاری گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما دولت در سال گذشته مصوبه‌ای داشت که براساس آن قرار شد تعرفه واردات خودرو هر سال پنج درصد کاهش یابد. هم‌اکنون تعرفه واردات خودرو 45درصد است که درصورت اجرایی شدن مصوبه دولت این رقم به 40درصد در سال‌جاری کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، حمید صافدل، درباره برنامه کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو طی سال 1392توضیح داد: کاهش تعرفه واردات خودرو مصوبه دولت و هیأت وزیران است. از سوی دیگر بحث کاهش تعرفه واردات خودرو از چند سال قبل مطرح و جزو بحث‌های پرچالش در کمیسیون ماده یک و جاهای دیگر بوده است. وی افزود: کاهش تعرفه واردات خودرو موافقان و مخالفان جدی دارد.

بخش‌های تولیدکننده داخلی همواره مخالف این موضوع بوده‌اند. کسانی که متقاضی اقتصاد رقابتی و نگاه حمایت از مصرف‌کننده‌ هستند نیز موافق این موضوع بوده‌اند و گفته‌اند که عدد تعرفه باید به‌گونه‌ای تعریف شود که انگیزه تولید وجود داشته باشد و از ایجاد بازار انحصاری برای تولیدکننده داخلی جلوگیری کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در یک بازار رقابتی است که تولیدکننده ارتقای کیفیت می‌دهد، عنوان کرد: در کمیسیون ماده یک چند سال قبل تصمیم‌هایی گرفته شد که از آن جمله این بود که در مورد خودروهای عمومی کاهش تعرفه اعمال شود. از دیگر تصمیم‌های کمیسیون ماده یک نیز رفتن به سمت واردات خودروهای هیبریدی و با مصرف سوخت غیرفسیلی و همچنین تلاش برای ورود خودروهای با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و در چارچوب‌های استاندارد بود.

کد خبر 207437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز