گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: با وجود الزامات قانونی برای کاهش رسمی قیمت خودرو، خودروسازان با مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها، به‌دلیل قیمت‌های قبلی خودرو خود را طلبکار دولت قلمداد می‌کنند.

خودرو

به‌رغم تعیین دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری در شورای رقابت و ملغی شدن قیمت‌گذاری دولتی خودرو براساس مصوبه مجلس، شرکت‌های خودروسازی از اجرای مصوبه شورای رقابت بر کاهش قیمت خودرو خودداری کرده و هیچ دستگاه نظارتی نیز پیگیر تخلفات کنونی خودروسازان در اعمال قیمت‌های قبلی نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد قیمت خودروها در سال‌جاری با بیان اینکه مصوبه اسفند‌ماه سال گذشته شورای رقابت درباره کاهش قیمت خودروها اجرایی نخواهد شد، گفت: شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند محصولات خود را با زیان بفروشند، بنابراین قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت. احمد نعمت‌بخش با اشاره به اینکه سال گذشته به‌دلیل جلوگیری از واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها زیان 3500میلیارد تومانی به شرکت‌های خودروساز تحمیل شده است، افزود:

این در حالی است که براساس تبصره دو ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، درصورت جلوگیری از واقعی‌سازی‌ قیمت یک کالا، دولت باید ضرر و زیان وارده به تولیدکننده را جبران کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. عرضه خودرو با نرخ‌های گران در حالی توسط خودروسازان ادامه دارد که با توجه به لغو مصوبه دولتی قیمت‌گذاری خودرو از سوی رئیس مجلس در اواسط اسفند‌ماه سال گذشته، هنوز به نامه رسمی علی لاریجانی در این‌باره ترتیب اثری داده نشده و شرکت‌های خودروساز همچنان محصولات خود را با نرخ‌های بالا و غیرقانونی به خریداران عرضه می‌کنند.

این شرایط موجب شده تا خریداران همچنان چشم به اقدامات مسئولان دولتی و به‌ویژه وزارت صنعت و سازمان حمایت برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو دوخته و انتظار داشته باشند که سازمان حمایت با صدور دستور کنارگذاشتن نرخ‌های تجاری خودرو، شرکت‌های دولتی و خصوصی را وادار به تبعیت از قیمت‌های جدید خودرو کند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای بدون کیسه هوا

خبر دیگر اینکه رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با بیان اینکه نصب ایربگ روی تمامی خودروها از ابتدای سال‌جاری اجباری است و بر این اساس، پلیس از شماره‌گذاری خودروهای بدون ایربگ خودداری می‌کند، گفت: مطابق اعلام قبلی، نصب ایربگ روی تمامی خودروهای تولید داخل از ابتدای سال‌جاری اجباری شده است و یک الزام برای خودروسازان به شمار می‌رود.

نظام‌الدین برزگری افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری خودروهای بدون ایربگ از ابتدای امسال جلوگیری خواهد کردچرا که موضوع اجباری‌شدن نصب ایربگ روی تمامی خودروها از مدت‌ها قبل به‌خودروسازان اعلام شده بود و هیچ بهانه‌ای از سوی آنها پذیرفته‌شده نیست.

همچنین با وجود اینکه برخی خودروسازان تلاش داشتند تا نصب ایربگ اجباری نشود اما از ابتدای سال، نصب ایربگ اجباری است و بهانه‌ای پذیرفته شده نیست. وی تصریح کرد: قبلا مقرر شده بود نصب ایربگ روی تمامی خودروهای تولید داخل از ابتدای مهرماه سال91 اجباری شود که براساس رایزنی‌های صورت گرفته و برخی موانع ازجمله مشکلات واردات و کمبود تولید داخل، این موضوع به ابتدای سال92 موکول شد.

کد خبر 207637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز