مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح شبکه اتوبوسرانی سریع السیر (BRT) در شبکه شریانی و بزرگراهی تهران در سال جاری خبرداد.

سید جعفر تشکری هاشمی گفت: طرح BRT ابتدا در مسیر خط ویژه اتوبوس های دپوی شرق تا میدان آزادی ظرف دو ماه آینده اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی در تشریح جزئیات طرح BRT در شبکه اتوبوسرانی پایتخت گفت: این خطوط کاملا ایزوله بوده تا با حداقل تداخل با سایر خودروها و عدم ورود دیگر وسایل نقلیه به این خطوط امکان تردد سریع و ایمن اتوبوس‌های در مسیر مذکور فراهم شود، همچنین اتوبوس‌های این مسیر با سرفاصله زمانی مشخص و در قالب دسته‌های چهارتایی به ایستگاه می‌رسند تا در زمان واحد امکان سوارشدن حجم انبوهی از مسافرانی که در ایستگاه به انتظار اتوبوس ایستاده اند فراهم شده و مسافری به دلیل تکمیل ظرفیت در ایستگاه باقی نماند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار تعیین زمان دقیق رسیدن اتوبوس به هر ایستگاه از طریق نصب  تابلوهای ویژه‌ای در هر یک از ایستگاه‌های این مسیر برای مسافران امکان پذیر خواهد بود، افزود : به این ترتیب مسافران اتوبوس برای نخستین بار می‌توانند مانند وضعیتی که هم اکنون در متروی تهران وجود دارد، با برنامه ریزی دقیق از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند .

به گفته مهندس تشکری هاشمی آموزش اولین سری رانندگان اتوبوس‌های سریع السیر BRT  از ابتدای اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و تا پایان بهار این خط قطعا در مسیر دپوی شرق تا میدان آزادی فعال خواهد شد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه در طرح BRT برنامه ریزی‌ها  به گونه‌ای صورت گرفته که مسافران بتوانند بدون کمترین معطلی به محض رسیدن اتوبوس به ایستگاه سوار این وسیله نقلیه شوند‌، اظهار داشت: در ایستگاه‌های اتوبوس مکان ویژه‌ای تعبیه شده تا مسافران قبل از رسیدن اتوبوس بلیت خود را به متصدی ایستگاه تحویل دهند تا در زمان رسیدن اتوبوس بتوانند بدون معطلی سوار اتوبوس شوند این در حالی است که بررسی‌ها برای نصب سیستم‌های مکانیزه صدور و ابطال بلیط در ایستگاه ها در حال انجام است اما تا آن زمان فعلا تحویل و دریافت بلیت مسافران به صورت دستی خواهد بود.

وی تصریح کرد : همچنین مطالعاتی توسط کارشناسان حوزه نیز برای ساخت و یا خرید دستگاه‌های مکانیزه ای که مسافران بتوانند به طور مشترک از یک بلیت یا کارت بلیت برای سوار شدن به مترو و اتوبوس استفاده کنند ، در حال انجام است . 

تشکری تاکید کرد : دیگر برای سوارو  پیاده شدن از اتوبوس نیاز به پلکان اتوبوس نبوده و طراحی ایستگاهها و داخل  اتوبوس ها به گونه‌ای است که مانند مترو دیگر مسافران نباید برای سوار شدن به اتوبوس از پله ها بالا بروند زیرا سطح اتوبوس با سطح ایستگاه همطراز و یکسان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از نصب تابلوهای متغیر خبری در داخل اتوبوس‌ها به منظور اعلام نام ایستگاه بعد و زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مذکور خبرداد و گفت : ایستگاه‌های اتوبوس‌های سریع السیر خطوط BRT به جای ایستگاه‌های فعلی اتوبوس‌ها که در دو طرف خیابان نصب شده اند فقط در وسط خط ویژه احداث خواهند شد همچنین به منظورجلوگیری از اتلاف وقت مسافران و راننده، درب این اتوبوس ها فقط از سمت راننده باز و بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبات صورت گرفته در هر 500 متر از مسیر یک ایستگاه اتوبوس نصب خواهد شد ، افزود: با سرفاصله های زمانی مشخص که برای رسیدن اتوبوس به ایستگاه طراحی شده برآورد می شود به 180 دستگاه اتوبوس در مسیر خط ویژه دپوی شرق تا میدان آزادی نیاز است تا گردش سریع اتوبوس ها در این خط کاملا جوابگوی مسافران باشد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه با نصب دستگاه جی.پی.اس بر روی اتوبوس های این مسیر ، موقعیت یابی اتوبوس ها در نقاط مختلف خط به راحتی امکان پذیر خواهد شد  گفت :  با اجرای طرح خطوط سیستم الویت‌دهی به اتوبوس‌های شرکت واحد در تقاطع‌ها اعمال خواهد شد به طوری که در زمان رسیدن اتوبوس به تقاطع‌ها ، سیستم به صورت هوشمند اولویت اصلی را به اتوبوس خواهد داد.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  مدیریت صحیح در حمل و نقل عمومی که اجرای طرح خطوط اتوبوس سریع السیر BRT  یکی از این راهکارهاست که می‌تواند مسافران بر روی زمین مانده ناشی از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را نیز جوابگو باشد.

کد خبر 20711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز