شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: سپرده بخش غیردولتی نزد سیستم بانکی کشور در 10 ماهه نخست سال 85 با 29 درصد افزایش از یک هزار و 122 هزارمیلیارد ریال فراتر رفت.

بانک‌های دولتی و خصوصی کشور در 10 ماهه نخست سال 85 مجموعاً بالغ بر 251 هزار میلیارد ریال سپرده جدید از بخش غیردولتی جذب کرده‌اند.

بدین ترتیب، حجم کل سپرده‌های بخش غیردولتی موجود نزد بانک‌های کشور در پایان دی‌ماه 85 به یک هزار و 122 هزارمیلیارد ریال رسید که نسبت به ابتدای سال 85 حدود 29 درصد رشد نشان می‌دهد.

در 10 ماهه نخست سال گذشته، بانک‌های تجاری 144 هزار میلیارد ریال، بانک‌های تخصصی 37 هزار میلیارد ریال و بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی نیز 69 هزار میلیارد ریال سپرده جذب کردند.

بر این اساس، میزان سپرده‌های بانک‌های تجاری در 10 ماهه نخست سال 85 حدود 23 درصد، بانک‌های تخصصی 28 درصد و بانک‌های غیردولتی 67‌درصد رشد کرده است.

در شرایطی که بحث کاهش یافتن یا نیافتن سود بانک‌ها مهمترین موضوع اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود، آمار و ارقام فوق نشان می‌دهد که برخلاف آنچه گفته می‌شود، وضعیت بانک‌های کشور از لحاظ جذب سپرده، امیدوارکننده است.

از لحاظ تجربی نیز اثبات شده است در ایران که یکی از بالاترین نرخ‌های سرانه سپرده‌گذاری را در سطح جهان دارد، هدف مردم از سپرده‌گذاری در بانک‌ها عمدتاً کسب سود نیست بلکه صرفاً نگهداری منابع با کمترین ریسک است که بانک‌ بهترین گزینه برای این امر به‌شمار می‌رود.

یکی از دلایلی که موجب شد شورای پول و اعتبار در جلسه هفته گذشته خود رأی به کاهش نیافتن سود بانکی دهد، تاثیر کاهش سود بانک‌ها بر خروج سپرده‌های بانکی و گسیل شدن آنها به بازارهای با بازدهی بالاتری همچون مسکن است.

کارشناسان اقتصادی نیز با تایید این مسئله معتقدند بحران به‌وجود آمده در بخش مسکن در سال گذشته به علت خروج سپرده‌های بانکی و ورود آنها به بازار مسکن بود که کاهش مجدد سود بانکی در سال جاری می‌تواند این مسئله را تشدید کند.

با این وجود، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال گذشته و با اجرای کاهش 2 درصدی سود بانک‌ها، عملاً عکس پندار فوق رخ داده و میزان سپرده‌ بانک‌ها افزایش یافته است.

کد خبر 20687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز