جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

نرم‌افزار انتخاب رشته با عنوان «سامان رشته 2» با قابلیت تعیین شانس قبولی از امروز جمعه از طریق دکه‌های روزنامه فروشی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر کوروش پرند، رییس مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام این خبر، گفت:‌ نرم‌افزار شماره یک سامان رشته با هدف پاسخگویی به نیاز داوطلبان با اطلاعاتی ازجمله رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، توانمندیهای لازم برای ادامه تحصیل،‌ بازار کار رشته مورد نظر، آینده شغلی و همچنین اطلاعاتی درخصوص ویژگیها و امکانات دانشگاه‌ها، از پنجم مرداد ماه در میان داوطلبان توزیع شد.

وی با بیان اینکه داوطلبان درخصوص کمبود مراکز مشاوره معتبر برای راهنمایی صحیح انتخاب رشته مشکلاتی دارند، تصریح کرد: عدم آشنایی کافی از روشهای گزینش و سهمیه‌بندیهای مختلف، عدم اطلاع از نمرات قبولی داوطلبان سالهای گذشته و کوتاه بودن فرصت زمانی برای انتخاب رشته از دیگر مشکلات داوطلبان در زمان انتخاب رشته است، براین اساس نرم افزار سامان رشته شماره 2، با هدف پاسخگویی به نیاز داوطلبان طراحی شده و در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این نرم‌افزار حاوی اطلاعاتی از جمله آمار آزمونهاست که بر این اساس نمرات کل پذیرفته شدگان آزمونهای سراسری در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر حضوری، مناطق محروم، تربیت معلم و غیر انتفاعی به تفکیک سالهای 83 و 84 آمده است.

وی با اشاره به سایر بخشهای این نرم افزار، تصریح کرد: دفترچه الکترونیکی و فرم نظرسنجی و نیازسنجی از دیگر بخشهای این نرم افزار است که طی آن داوطلب دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به صورت الکترونیکی در اختیار دارد.

دکتر پرند با اشاره به قابلیت و توانایی این نرم افزار در کمک به داوطلبان برای انتخاب رشته مطلوب و مناسب، اظهار کرد: این نرم‌افزار در شش گام به انتخاب رشته مطلوب داوطلب کمک می‌کند، در گام اول داوطلب باید مشخصات و در گام دوم اطلاعات کارنامه خود را وارد کند، در گام سوم رشته‌های مورد علاقه و در گام چهارم دانشگاه‌های مورد علاقه خود را انتخاب کرده که طی آن اطلاعات کامل مورد نیاز داوطلب در خصوص وجود رشته‌های مورد علاقه وی در دانشگاه‌ها و استانهای انتخابی مشخص می‌شود.

به گفته وی، در گام پنجم نتایج جستجوی رشته، همراه با ارایه شانس قبولی داوطلب در طیفهای خیلی کم، کم، متوسط رو به پایین، متوسط رو به بالا، زیاد و خیلی زیاد در اختیار وی قرار می‌گیرد.

دکتر پرند با اشاره به سایر قابلیتهای این نرم‌افزار، تصریح کرد: این نرم افزار فرم تکمیل شده انتخاب رشته داوطلب در رشته‌های انتخابی را نیز ارایه می‌کند که با توجه به احتمال خطای داوطلبان در نحوه پرکردن فرم انتخاب رشته و جابجایی کدهای انتخابی، ‌این فرم تکمیل شده به اطمینان از صحت فرم تکمیل شده کمک زیاد می‌کند.

رییس مرکز مطالعات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش با اشاره به سیاست شفاف سازی این سازمان،‌ خاطرنشان کرد:‌ اطلاعات ارایه شده در این نرم افزار صرفا جهت اطلاع رسانی بوده و تعهدی در خصوص قبولی و یا عدم قبولی داوطلبان در آزمون برای سازمان سنجش ایجاد نمی‌کند.

دکتر پرند در خاتمه با بیان اینکه بهترین راهنمای انتخاب رشته، معلمان و مشاوران مدارس هستند، تصریح کرد: داوطلبان با مشورت با این افراد و همچنین مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته، می‌توانند انتخاب رشته صحیح و مطلوبی داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود به مشاوران خصوصی مراجعه نکنند چرا که این مراکز کمک چندانی به داوطلب نمی‌کنند.

کد خبر 2062

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز