رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه ثبت‌نام آزمون سراسری به صورت اینترنتی و کامپیوتری از 16 آذر آغاز می‌شود، نحوه ثبت‌نام و تغییرات حاصل شده در این آزمون را تشریح کرد.

عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه فعالیت‌های آزمون سراسری 86 از مرداد ماه آغاز شده است، گفت: در ثبت‌نام آزمون سراسری سال 86 تغییرات اساسی صورت گرفته و امسال ثبت‌نام به صورت اینترنتی و کامپیوتری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نرم‌افزاری که برای ثبت‌نام تهیه شده بسیار خوش دست، راحت و هوشمند است، افزود: با استفاده از این نرم‌افزار خطای ورود اطلاعات به صفر می‌رسد ضمن اینکه داوطلبت در کمتر از یک ربع ساعت می‌تواند ثبت‌نام کند و برای ثبت‌نام فقط پاسخ چند سوال را تایپ می کند.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه داوطلبانی که به صورت اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند فقط کافی است که یک بار به مراکز پستی مراجعه کنند، گفت: داوطلب پس از مراجعه به مراکز پستی فیش ثبت‌نام اینترنتی و کدهای مربوطه را به همراه دفترچه می‌خرد و پس از اتصال اینترنتی به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org می‌تواند مراحل ثبت‌نام اینترنتی خود را طی کند.
وی با تاکید براینکه داوطلبان می‌توانند بلافاصله پس از ثبت‌نام فایل خود را ببیند، افزود: داوطلبان می‌توانند پس از ملاحظه اطلاعات خود در صورت نیاز با توجه به راهنمایی‌های ارایه شده، اطلاعات خود را تصحیح کند.

*حوزه‌های امتحانی روی کارت داوطلبان مشخص می‌شود

پورعباس با بیان اینکه اطلاعات ثبت‌نام امسال زودتر آماده می‌شود و در نتیجه حوزه‌های امتحانی نیز زودتر مشخص می‌شود، اظهار کرد: امسال حوزه‌های امتحانی داوطلبان روی کارت آنها مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تایپ حوزه امتحانی روی کارت داوطلبان استرس روز آزمون را کاهش می‌دهد، گفت: سال‌های گذشته به این صورت بود که شماره داوطلبی روی کارت داوطلب درج می‌شد و وی می‌بایست با توجه به اطلاعاتی که به وی ارایه می‌شد می‌بایست حوزه امتحانی خود را مشخص کند، گاهی داوطلبان خصوصا آنهایی که شماره داوطلبی مرزی داشتند دچار مشکل می‌شدند.

رئیس سازمان سنجش درباره فیش ثبت‌نام آزمون سراسری افزود: فیش ثبت‌نام آزمون سراسری محرمانه و شخصی است. این فیش شامل سه عدد محرمانه است،‌ شماره کارت، شماره کاربری و رمز ورودی داوطلب در این فیش درج شده است.
وی با تاکید بر اینکه داوطلبان باید دقت داشته باشند که فیش ثبت‌نام باز نشده باشد، گفت: این فیش فقط برای یک نفر کارایی دارد و با اولین استفاده می‌سوزد.

پورعباس با اشاره به اینکه در سالهای قبل بسیاری از داوطلبان دچار اشکال در علامت زدن کد رشته محل می‌شدند، افزود: نرم‌افزار هوشمند ثبت‌نام، پس از وارد کردن کد رشته توسط داوطلب، روزانه یا شبانه بودن رشته انتخابی، نام رشته، مقطع تحصیلی و نام دانشگاه را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از ثبت‌نام، کامپیوتر شماره پرونده داوطلب را به وی می‌دهد، افزود: طبق براوردهای صورت پذیرفته کندترین افراد در 15 دقیقه می‌توانند ثبت‌نام کنند، داوطلبان باید قبل از ورود به سایت گروه آزمایشی مورد نظر خود را از دفترچه انتخاب کنند ضمن اینکه باید یک فایل عکس ساده و اطلاعات فردی خود را داشته باشند.

وی درباره فایل عکسی اظهار کرد: تهیه فایل عکسی بسیار ساده است و داوطلبان می‌توانند با هر دوربین دیجیتالی فایل عکس خود را به وجود آوردند حتی با موبایل نیز می‌توان این فایل را ایجاد کرد، ضمن اینکه داوطلبان می‌توانند از عکس خود اسکن کنند.
رئیس سازمان سنجش گفت: پهنای باندی که برای ثبت‌نام پیش‌بینی شده 10 مگابایت است و با سرعت بسیار خوب عمل می‌کند.

 پست به صورت کامپیوتری از داوطلبان آزمون سراسری ثبت‌نام می‌کند

پورعباس درباره ثبت‌نام کامپیوتری گفت: نرم‌افزار ثبت‌نام کامپیوتری دراختیار پست قرار گرفته است و اگر داوطلبی نتواند از امکانات اینترنتی استفاده کند می‌تواند به پست مراجعه کرده و به صورت کامپیوتری با کمک اپراتور ثبت‌نام کند.

وی افزود: در ثبت‌نام کامپیوتری داوطلب باید سه بار به پست مراجعه کند، بار اول دفترچه‌ را خریداری می‌کند و فرم‌ها را تحویل می‌گیرد، بار دوم فرم‌های پر شده را تحویل می‌دهد و بار سوم اطلاعات خود را چک می‌کند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه اطلاعات ثبت‌نام کامپیوتری پس از حدود دو ماه برای داوطلب در سایت سازمان سنجش قابل رویت است، گفت: داوطلب می‌تواند در صورت وجود مشکل و اشتباهی در اطلاعات ارایه شده با سازمان سنجش مکاتبه کرده و اطلاعات خود را اصلاح کند.

 در کنکور 86 هزینه ثبت‌نام افزایش نیافته است

پورعباس درباره هزینه ثبت‌نام آزمون سراسری سال 86 گفت: امسال افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون سراسری نسبت به سال گذشته در مراجع ذی‌صلاح در دست بررسی است.
وی افزود: هزینه ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان آزمون سراسری حدود 4 هزار تومان برای خرید کارت اعتباری و حدود 300 تومان هزینه کارمزد پست است ضمن اینکه داوطلبانی که خواستار انتخاب دو رشته یا بیشتر هستند باید به تعداد رشته‌های انتخاب شده کارت اعتباری دریافت کند.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه هزینه ثبت‌نام کامپیوتری داوطلبان آزمون سراسری نیز حدود 4 هزار تومان است، گفت: در ثبت‌نام کامپیوتری داوطلبان باید هزار و 200 تومان هزینه کارمزد پست را پرداخت کنند.

پورعباس ادامه داد: همچنین در ثبت‌نام آزمون سراسری بخشی به نام علاقمندی وجود دارد که در آن داوطلب علاقمندی خود را برای تحصیل در مراکز پیام‌نور، غیرانتفاعی و غیردولتی مشخص می‌کند که انتخاب هر کدام از آنها در ثبت‌نام کامپیوتری 900 تومان و در ثبت‌نام اینترنتی نصف این میزان است.

 15 درصد از سابقه تحصیلی داوطلبان در کنکور 86 لحاظ می‌شود

پورعباس درباره محتوای آزمون سال 86 گفت: در این آزمون 15 درصد سابقه تحصیلی و 85 درصد نمره آزمون سراسری لحاظ می‌شود.
وی اظهار کرد: 15 درصد سوابق تحصیلی از نمره معدل 10 درسی است که امتحان آن در سال سوم دبیرستان به صورت سراسری و کشوری برگزار می‌شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: تاثیر 15 درصدی معدل مختص داوطلبانی است که از سال 84 سوم دبیرستان را پشت سر گذاشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه طبق روال سالهای گذشته حدود 30 درصد از داوطلبان شامل تاثیر 15 درصدی معدل نمی‌شوند، افزود: داوطلبانی که شامل تاثیر معدل سال سوم نمی‌شوند فقط به نمره آزمون آنها اتکا می‌شود.

پورعباس با تاکید بر اینکه آزمون سال 86 در امنیت فوق‌العاده بالا برگزار می‌شود، گفت: تجربه سال گذشته و پیش‌بینی‌های سال آینده در یکدیگر اقدام می‌شوند و امنیت آزمون را چند برابر می‌کنند.

کد خبر 7026

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز