مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: باستان شناسان پیش از این گفته بودند دایناسورها، اجداد پرنده‌های امروزی بودند.

پرنده‌های باستانی

سپس دانشمندان چینی اعلام کردند برخی دایناسورها وخزندگان مدتها پیش موجودات شگفت انگیز چهار بال بودند، ظاهرا این شرایط آنها را به عنوان پرنده های اولیه برای پرواز آماده می کرده است.

به گزارش مهر، دانشمندان چینی جزئیات 11 نمونه فسیل شده از پرندگان اولیه را که حدود 130 میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند به دقت بررسی کردند.

این مطالعه نخستین شواهدی را ارائه می کند که به طور قطعی نشان می‌دهد برخی از گونه های پرنده اولیه که به تازگی کاوش شده اند، پیش از آنکه پرهای موجود بر روی اندام‌های عقبی را از دست بدهند و فقط پرها را به طور موثر بر روی بال‌های جلویی حفظ کنند، چهار بال داشته‌اند.

این گذار تکاملی در پرنده های اولیه احتمالا نقش مهمی را در تکامل پرواز داشته است.

در آن زمان، این گونه های پرنده باستانی، ظاهرا پره های اندام های عقبی را به شکل پای پرندگان امروزی جایگزین کرده‌اند.

به گفته محققان آن موجودات چهار بال می توانسته اند از اندام های عقبی برای فعالیت بر روی زمین استفاده کنند مانند پرنده سینه سرخ که کرم ها را بر روی زمین چمن می کاود یا کشمکش کلاغ ها در اطراف سطل زباله.

نخستین اکتشافان چینی ها از این اندام های پردار در آغاز قرن جاری در گونه های دایناسوری موسوم به Microraptor و Sinornithosaurus صورت گرفته است.

اگرچه یافته های کنونی وجود چهار بال پردار را در اجداد پرنده های اولیه تایید می کند اما دانشمندان چینی اذعان دارند عملکرد ایرودینامیک این ترکیب هنوز جای بحث دارد.

نتایج این تحقیقات درنشریه ساینس منتشر شده است.

کد خبر 205581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز