چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران موفق به کشف فسیل پنگوئن با قدمت 10 تا 12 میلیون ساله در آفریقای جنوبی شدند که قدیمی‌ترین شواهد از حضور این پرندگان در قاره آفریقا محسوب می‌شود

african penguin

به گزارش ایسنا، در حال حاضر گونه پنگوئن آفریقایی (Spheniscus demersus) موسوم به "پا سیاه" که صدایی شبیه الاغ دارد، در قاره سیاه ساکن است، اما در پنج میلیون سال قبل دست کم چهار گونه مختلف پنگوئن در این منطقه حضور داشته‌اند.

دانیل توماس، از محققان موزه ملی تارخ طبیعی با همکاری دانیل کاسپکا، از مرکز ملی سنتز تکاملی، رسوبات نزدیک کارخانه فولاد در کیپ تاون را مورد بررسی قرار داده و مجموعه‌ای شامل 17 قطعه فسیل از پنگوئن‌های باستانی را کشف کردند.

این مجموعه شامل فسیل‌های قفسه سینه، ستون فقرات، پا و بال‌های پنگوئن‌های باستانی با ارتفاع تقریبی 0.3 تا 0.9 متر است که در مقایسه با پنگوئن‌های پا سیاه، با 0.6 متر قد و حدود چهار کیلوگرم وزن، بسیار بزرگ‌تر محسوب می‌شوند.

قدمت قدیمی‌ترین نمونه فسیل پنگوئن که در قاره آفریقا کشف شده بود، به حدود پنج میلیون سال قبل باز می‌گردد و با این کشف جدید که متعلق به 10 تا 12 میلیون سال قبل است، محققان به دنبال یافتن علت از بین رفتن دست کم چهار گونه مختلف پنگوئن ساکن این منطقه هستند.

در حدود پنج میلیون سال قبل، ارتفاع آب دریا حدود 90 متر بالاتر از میانگین فعلی بوده است و احتمالا تغییر سطح آب یکی از دلایل اصلی افزایش شکار و نابودی این پرندگان محسوب می‌شود؛ همانطور که پنگوئن آفریقا (پا سیاه) نیز طی دهه‌های اخیر با 80 درصد کاهش جمعیت مواجه شده است.

کد خبر 207155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز