همشهری آنلاین: همه پرندگان با داشتن منقار شناخته می‌شوند، اما محققان به تازگی فسیل جدیدی کشف کرده‌اند که در آن برخی پرندگان برای رژیم غذایی خاصی، دندان مینا دار داشته‌اند

فسیلی از یک پرنده قدیمی با دندان‌ مینایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی‌های انجام شده بر روی این دندان که متعلق به گونه جدیدی از پرنده‌های اولیه موسوم به "سولکاویس گیوروم" است، حاکیست این پرنده یک رژیم غذایی خاص داشته که برای خوردن آنها به دندان نیاز داشته و این دندان به او کمک می‌کرده تا غذاهای دارای پوسته سخت مانند حشرات و خبرچنگ را بخورد.

محققان معتقدند دندان‌های این گونه جدید تنوع شناخته شده شکل دندانی را در پرنده اولیه افزایش می‌دهد و به گستردگی اکولوژیکی دندانی اشاره دارد که پیش از این در پرنده‌ها ناشناخته بود.

پرنده "سولکاویس گیوروم" از خانواده "انانتیورنیتین" و متعلق به اوایل دوره کرتاسه (121-125 میلیون سال پیش) است و دراستان لیاونینگ چین کشف شده است.

پرنده‌های انانتیورنیتین گروه‌های نخستین از پرنده‌ها و فراوان‌ترین پرنده‌های دوره مزوزوئیک (دوره دایناسورها) بوده‌اند.

سولکاویس گیوروم نخستین کشف پرنده‌ای با دندان‌های دارای مینا است. انانتیورنیتین در بین پرندگان در تنوع الگوهای دندانی منحصر به فرد هستند. این انانتیورنیتین جدید کشف شده دارای دندان‌های بزرگ با شیارهایی بر روی سطح درونی است که احتمالا دندان‌ها را در برابر غذاهای سخت و سفت تقویت می‌کرده است.

هیچ گونه از پرندگان پیشین، برجستگی، شیار، لبه‌های به هم فشرده یا هر شکل دیگری از تزئینات دندانی حفظ شده نداشته‌اند.

دیرین شناسان می‌گویند: هنوز نمی‌دانیم چرا انانتیورنیتین‌ها این قدر در دوره کرتاسه موفق بوده‌اند اما احتمالا تا حدودی داشتن رژیم غذایی متفاوت از دیگر پرندگان موجب نابودی و انقراض آنها شده است.

کد خبر 197222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز