گروه شهری: با ورود سومین سال محرومیت مردم تهران از دریافت اتوبوس‌های دولتی، پیشرفت‌های حمل‌ونقل شهری پایتخت برای سال92 اعلام شد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره چهار اولویت اتوبوسرانی پایتخت در سال92 را اعلام کرد و گفت: تقویت و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مدیریت و زمانبندی خطوط، هوشمندسازی شبکه و نیز توجه به منابع انسانی و ارتقای بهره‌وری، چهار اولویت مدیریت شهری تهران در حوزه اتوبوسرانی برای سال آینده محسوب می‌شوند. به گفته تشکری‌هاشمی، طبق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت، 10خط اتوبوس‌های تندرو تا سال1404 برای تهران پیش‌بینی شده، درصورتی‌که از سال86که نخستین خط تندروی تهران به بهره‌برداری رسید، تا‌کنون هشت خط راه‌اندازی و با استقبال شهروندان روبه‌رو شده است. در سال91 خط پنج بی‌آرتی در بزرگراه رسالت راه‌اندازی و عملیات اجرایی خط هشت بی‌آرتی از پایانه مسافربری جنوب تا پایانه خاوران انجام شد.

تشکری‌هاشمی در این زمینه اظهار کرد: در زمینه راه‌اندازی خطوط بی‌آر تی بسیار جلوتر از چشم‌اندازی هستیم که در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت ترسیم و تعیین شده است. معاون شهردار تهران با بیان اینکه هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی به‌رغم گستردگی آن به سرعت اجرایی شد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 80درصد اتوبوس‌های تهران به سیستم جی‌پی‌اس مجهز شده‌اند و نصب این سیستم روی اتوبوس‌های تندرو، مقدمه هوشمندسازی ناوگان است و گام بعدی، مدیریت هوشمند ناوگان با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری است. تشکری‌هاشمی با تأکید بر اجرای کامل طرح کارت بلیت الکترونیک و تجهیز تمام اتوبوس‌های تهران به سیستم کارتخوان به موازات انجام طرح‌های فوق اضافه کرد: طرح زمانبندی اتوبوس‌ها نیز که از منطقه20 آغاز شد، سال آینده در تمام مناطق شهر اجرا می‌شود و سال92 را می‌توان به نوعی سال هوشمندسازی کامل ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نامگذاری کرد.

توقف‌ناپذیری روند نوسازی اتوبوس ها

وی با اشاره به نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی به‌رغم عدم‌همکاری دولت طی دو سال گذشته گفت: البته با دستور شهردار محترم تهران، روند تجهیز و نوسازی اتوبوس‌های تهران هرگز متوقف نشده و با آغاز ورود تدریجی یکهزار دستگاه اتوبوس جدید که خرید آنها از سال90 شروع شده بود، سعی کردیم تا نوسازی ناوگان را نیز به موازات سایر برنامه‌های اتوبوسرانی پیش ببریم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه به‌دلیل نوسانات ارزی قیمت اتوبوس‌ سه برابر شد، افزود: در بخش لوازم یدکی به‌طور میانگین با افزایش 64درصدی هزینه‌ها روبه‌رو بودیم که این افزایش قیمت در برخی اقلام حتی به بیش از سه برابر رسید اما در این زمینه نیز دولت به اتوبوسرانی کمک نکرد و مدیریت شهری این هزینه‌ها ازجمله هزینه خرید اتوبوس‌ها را خودش پرداخت.

تشکری‌هاشمی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بخشی از اتوبوس‌ها در گمرک بندرعباس هستند و در تلاش هستیم تا نسبت به ترخیص آنها از گمرک اقدام کنیم، اعلام کرد: به‌دلیل اینکه دولت به قانون تسهیلات گمرکی به شهرداری‌ها برای ورود ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل عمومی عمل نمی‌کند، هزینه ترخیص این اتوبوس‌ها را مدیریت شهری باید بپردازد.

 

کد خبر 205449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز