چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که سخت به خواب می‌روند احتمالا به مراحل اولیه بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند

ارتباط سخت خوابیدن با ابتلا به آلزایمر

به گزارش ایرنا، محققان دریافتند خواب افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند، مختل می‌شود. مراحل نخست این بیماری زمانی است که بیمار هنوز دچار کاهش حافظه و یا سایر خصیصه‌های مشکلات شناختی نشده است.

این یافته تاییدی است بر نتایج اولیه برخی از تحقیقات که نشان داده بود میان کاهش خواب و پلاک‌های مغزی که مشخصه بیماری آلزایمر است، ارتباط وجود دارد.

دیوید هالتزمن، رییس بخش نورولوژی دانشگاه واشنگتن در آمریکا گفت: این ارتباط یک نشانه قابل تشخیص راحت از پاتولوژی آلزایمر ارایه می‌دهد.

مشکل به خواب رفتن در افراد مبتلا به آلزایمر رایج است اما دانشمندان حدس می‌زنند این مشکلات می‌تواند علامت ابتلای فرد به مراحل اولیه آلزایمر باشد.

این اولین گزارشی است که مراحل اولیه آلزایمر را به اختلال خواب در انسان‌ها ارتباط می‌دهد.

در این مطالعه محققان 145 داوطلب را از مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در دانشگاه واشنگتن بررسی کردند. تمامی این افراد 45 تا 75 ساله بودند و در زمان شروع این مطالعه از لحاظ شناختی وضعیت عادی داشتند.

محققان نمونه مایعات نخاعی داوطلبان را تجزیه و تحلیل کردند.

این نمونه‌ها نشان داد که 32 نفر از افراد شرکت کننده به مرحله اولیه بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند به این معنی که پلاک‌های آمیلوئید در مغز آنها شکل گرفته است اما هنوز به مشکلات شناختی مبتلا نشده‌اند.

همچنین افراد مورد مطالعه برنامه روزانه خواب خود را برای دو هفته گزارش کردند. در این گزارش آنها زمان رفتن به رختخواب و زمان خواب رفتن و بیدار شدن خود را قید کردند.

در این مطالعه مشخص شد افراد مبتلا به مراحل اولیه آلزایمر نسبت به افرادی که علایمی از این بیماری نداشتند زمان کمتری را می‌خوابیدند.

کد خبر 205285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز