مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا 4.4 میلیون دلار به پنج دانشگاه آمریکا داده است تا به این سازمان در ساخت تلسکوپی برای ایستگاه بین المللی فضایی تا سال 2017 کمک کنند

ایستگاه فضایی به یک تلسکوپ جدید تجهیز می‌شود

به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه‌ها به همراه محققان مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما به یک پروژه بین المللی می‌پیوندند تا یک تلسکوپ فرابنفش هشت فوتی بسازند.

این تلسکوپ که "رصدخانه فضایی کائنات عظیم" خوانده می‌شود می‌تواند از مودول ژاپنی ایستگاه بین المللی فضایی به منبع مرموز ذرات پر انرژی کائنات دست یابد.

منشاء این ذارت پرانرژی موسوم به پرتوهای کیهانی بسیار پرانرژی، از زمان کشف آنها در 50 سال پیش تا کنون هنوز یک راز سر به مهر است.

آنجلا اولینتو، استاد اخترفیزیک دانشگاه شیکاگو که دانشگاهش در این پروژه حضور دارد، گفت: هدف علمی این طرح، کشف منشاء پرتوهای کیهانی بسیار پرانرژی با رصد رد و اثر آنها در اتمسفر و در 248 مایلی زیر ایستگاه فضایی بین المللی تا سطح زمین است.

وی می‌گوید عقیده بر این است که "رصد عظیم" می‌تواند گام نخست به سوی استفاده از کل اتمسفر زمین برای مطالعه واکنش‌های ذارت زیراتمی در انرژی‌هایی بسیار بالا باشد. این واکنش‌های اتمی بسیار پر انرژی‌تر از آن چیزی هستند که توسط شتابگرهای بسیار قدرتمند ذارت ساخت انسان بر روی زمین تولید می‌شود.

کد خبر 205256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز